[scheikunde] wiskundig vraag

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 42

[scheikunde] wiskundig vraag

Hallo chemie forum,

Een jongen heeft mij een vraag gesteld wat over wiskunde. Alleen helaas kan ik hem niet uithelpen wat nou eigenlijk exact is.

Het is eigenlijk best makkelijk.

-4 + -4 = -8. Als je zo ziet

Maar waarom is -4 * -4 = 16?

-4 + -4 + -4 + -4 = -16 ...

Hoe moet ik gaan uitleggen dat, die 2 min eigenlijk bij vermenigvuldigen tegen elkaar uitzet :/ Voor mij is inderdaad logisch dat -3 * -4 = -12 negatief, maar wanneer -4 * -4 = 16 ... is 16 positief :/

hoe kan ik dit eigenlijk best uitleggen aan iemand die de logica niet in ziet? =D

cheers,

Kim Son

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] wiskundig vraag

-3 * -4 = 12, gewoon positief.

Berichten: 1.816

Re: [scheikunde] wiskundig vraag

Volgens mij is dat gewoon een afspraak -x * -y = + xy. Dus is -3 * -4 ook + 12.

www. dailymotion.com / video/xc7qjp_vermenigvuldigen-met ...
LiA

Berichten: 87

Re: [scheikunde] wiskundig vraag

-4 * -4 moet je niet zien als -4 + -4 + -4 + -4, want nu doe in je werkelijkheid -4 * +4.

-4 * -4 kan je zien als - -4 - -4 - -4 - -4, en - - is gelijk aan +, dus herschreven: +4 +4 +4 +4 = 16.

Berichten: 42

Re: [scheikunde] wiskundig vraag

bij vermenigvuldigen worden alleen die - en - met elkaar vermenigvuldig en tegen elkaar uitgezet dat het positief wordt.

bij optellen is gewoon toevoegen van negatief getal. Okey ...

en dat -3 * -4 = 12 ... ow, dacht dat op me rekenmachine -12 stond :/ ... verkeerd gezien -__-"

want bij vermenigvuldigen, dan zet je die - tegen elkaar op waardoor positief is ... maar blij plus is iets toevoegen. Uit mijn oog is dit niet zo moeilijk te begrijpen, maar uitleggen aan iemand die de logeca niet snap is inderdaad moeilijk :/

moet diegene ook weten waarom je dat tegen elkaar moet uitzetten :/

in ieder geval bedankt =D

Berichten: 42

Re: [scheikunde] wiskundig vraag

murru schreef: -4 * -4 moet je niet zien als -4 + -4 + -4 + -4, want nu doe in je werkelijkheid -4 * +4.

-4 * -4 kan je zien als - -4 - -4 - -4 - -4, en - - is gelijk aan +, dus herschreven: +4 +4 +4 +4 = 16.
ow bedank, hmm dit is inderdaad de goede vertaling wat ik zocht. Hmm niet zo naar gekeken inderdaad.

bedankt!

Reageer