vervanger koperacetaat

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 29

vervanger koperacetaat

Goedemiddag,

ik moet op school binnekort beginnen met mijn synthese project en daarbij zet ik onder andere Benzoin om naar Benzil,

hiervoor had ik een voorschrift en mechanisme gevonden waarbij koper(2)acetaat en ammoniumnitraat werden gebruikt.

waarbij de Cu2+ de benzoin oxideert tot een Benzil. en de ammoniumnitraat er is om de Cu+ ionen weer naar Cu2+ te brengen.

reactiemechansime:

Afbeelding

nu hoorde ik van de leraar dat er op school geen koper(2)acetaat aanwezig, en ook niet wordt besteld en dat ik een vervangde stof moet zoeken die hetzelfde resultaat geeft.

Ik dacht zelf eraan om koper op te lossen in zwavelzuur en dat te gebruiken ipv koper(2)acetaat maar ik vroeg me af of dit zou kunnen, of dat ik het anders moest doen.

mvg

J.W.

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: vervanger koperacetaat

Heb je geen ander koper(II) zout in het lab?

Berichten: 29

Re: vervanger koperacetaat

volgens mij is er op het lab:

-coper(II)chloride

-copper(II) sulfate

-copper(II) nitrate

-copper(II)oxide

maar zou dat ook werken, en zo ja welke zou ik het beste kunnen gebruiken?

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: vervanger koperacetaat

Ja dat is dan erg simpel hè?

Wat dacht je van koperoxide oplossen in azijnzuur?

Berichten: 29

Re: vervanger koperacetaat

dat word dan:

CuO(s) + 2CH3COOH(l) --> (CH3COO-)2Cu(l) + H2O (l)

of niet?

Berichten: 29

Re: vervanger koperacetaat

'Koper(II)acetaat kan ook zonder toevoeging van waterstofperoxide gemaakt worden. In dat geval zal de reactie zeer lang duren (enkele maanden) omdat het zwakke azijnzuur niet in staat is om koper in oplossing te brengen, daarvoor is een sterke oxidator nodig. Vandaar dat voor het oplossen van koper vaak salpeterzuur gebruikt wordt.'

hmm, enkele maanden is te lang en waterstofperoxide is geen mogelijkheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: vervanger koperacetaat

Ik denk niet dat het noodzakelijk is om koper(II)acetaat te gebruiken. Zie hier bijvoorbeeld.

Berichten: 654

Re: vervanger koperacetaat

Met mangaan(IV)oxide kan je selectief en efficiënt benzylische alcoholen omzetten naar ketonen.

Berichten: 29

Re: vervanger koperacetaat

Ik had vandaag praktijk en heb eerst benzaldehyde naar benzoin omgezet, dat ging goed, smeltpunt van 133.7-135.4 dus is netjes en de IR moet ik nog ff controleren met een zuiver benzoin en had opbrengst van 30,69%.

Gister had ik nog ff gegoogled en toen kwam ik er idd achter dat er meer wegen waren die naar rome leidde :P en vond ik dat het ook kon met geconcentreerd salpeterzuur als oxidator. Dat heb ik dus gedaan, het gaf wel veel nitreuze dampen maar ik had alles toch in zuurkast staan. ik moet de stof nog affiltreren en daarna herkristaliseren maar de kristallen zagen er donkerde geel uit dan benzoin en volgens mij is het wel gelukt. De opbrengst schat ik alleen net zoals de stap van benzaldehyde-benzoin ook vrij laag dus dat wel jammer want ik moet er nog enkele stappen mee verder.

Reageer