Volumecontractie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 244

Volumecontractie

Bij het bereiden van eluens voor HPLC gebruik ik 45% MeOH en 55% buffer. Nu zag ik dat als ik deze twee vloeistoffen samenvoeg en meng, dus dan 450 mL MeOH en 550 mL buffer, dat er ongeveer 950 mL vloeistof overbleef.

Ik weet dat dit komt door de waterstofbruggen die MeOH en water vormen. Maar nu heb ik toch geen 45/55 v/v% mengsel meer? Hoe kan ik dat wel krijgen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Volumecontractie

pimmodenhollander1 schreef: Bij het bereiden van eluens voor HPLC gebruik ik 45% MeOH en 55% buffer. Nu zag ik dat als ik deze twee vloeistoffen samenvoeg en meng, dus dan 450 mL MeOH en 550 mL buffer, dat er ongeveer 950 mL vloeistof overbleef.

Ik weet dat dit komt door de waterstofbruggen die MeOH en water vormen. Maar nu heb ik toch geen 45/55 v/v% mengsel meer? Hoe kan ik dat wel krijgen?
Ik denk dat men met een vol/vol % echt bedoeld: "kieper x delen van A, en y delen van B bij elkaar. Wat je nu hebt is een x/y vol/vol verhouding van A en B."

Het begrip "volume" van één component is alleen zinvol voor een zuivere vloeistof
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 677

Re: Volumecontractie

Als je voor HPLC een eluens bereidt van 45 % MeOH en 55% Buffer, dan wil dat doorgaans zeggen dat je 45 mL MeOH pipetteert in een maatkolf en aanlengt met buffer tot 100 mL.

Belangrijker is echter dat je dat eluens altijd op dezelfde manier bereidt, om reproduceerbare retentietijden te bekomen.

Reageer