[scheikunde] Bleekwater

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

[scheikunde] Bleekwater

Nu had ik nog een vraag. Ja, ben echt heel slecht in scheikunde.

De vraag:

Bleekwater bevat natriumhypochloriet (NaClO) en natriumchloride. Bij aanzuren treedt een reactie op die als volgt kan worden weergegeven:

ClO + Cl- + 2H+ ---> CL2 + H2O

Schrijf de berekening op waaruit blijkt hoeveel gram chloorgas je op deze wijze kan bereiden uitgaande van 1,0 Liter bleekwater dat 1,2 mol NaClO bevat.

Geen enkel idee hoe ik dit kan berekenen...

Please wat hulp!

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Bleekwater

Hulp krijg je pas als je laat zien wat je zelf al geprobeerd hebt. Je vraag laat zien dat je niet precies snapt wat een reactievergelijking precies voorstelt. Probeer daar eerst eens mbv je boek achter te komen.

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Bleekwater

Nee, ik snap het inderdaad niet.

Ik heb er wel twee halfreacties van gemaakt:

2Cl- ---> Cl2 + 2e-

ClO3- + 2 H+ + 2 e- ---> Cl- + H2O

Maar ik weet echt niet wat de volgende stappen of hoe ik uberhaupt moet beginnen.

Ik weet wel dat ik die 1,2 mol NaClO sowieso om moet zetten naar gram. Dan zal ik ook wel moeten weten hoeveel mol of gram chloride is gebruikt en hoeveel waterstof.

NaClO heeft een gezamelijke massa van 74.44. Moet ik dan dat gewoon keer 1,2 doen? Dus 89.33 gram dan?

En chloride heeft een massa van 35,45 en waterstof 2.02 gram.

Moet ik deze gegevens dan gewoon optellen? En dan de massa van H2O eraf trekken?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Bleekwater

Nee dat het in mol staat is goed. Wat geeft een aantal mol nu precies aan?

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Bleekwater

Maar hoezo moet het in mol dan? Het antwoord is toch in gram...

Geen idee wat een aantal mol nu precies aangeeft. Het geeft de massa of hoeveelheid van een stof weer. Verder weet ik ook dat het de verhoudingen aangeeft, maar denk niet dat ik daar iets mee moet. Dat is alleen bij evenwichtsreacties toch?

Moet ik dan misschien berekenen hoeveel mol 1,0 liter bleekwater is?

Ik heb echt geen idee...Ik ben al een week bezig de antwoorden te vinden op deze vragen. Ik moest met deze po mijn cijfer voor scheikunde op kunnen halen. Ze hadden het zogenaamd extra makkelijk gemaakt.....Ik houd mijn hart vast voor de examens!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Bleekwater

In dat geval terug het boek in, anders wordt het gokwerk.

Reageer