AmmoniumChloride vraag

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

AmmoniumChloride vraag

Ik heb een scheikunde vraag en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Het betreft de volgende vraag:

Men lost 2 mol AmmoniumChloride op in water in 1 liter. Hoeveel liter ammoniakgas moet men in de oplossing leiden om de pH op 9,2 te brengen?

Het gaat dus over NH4Cl. Ik moet deze vraag oplossen door middel van een evenwichtsreactie. Dat is: NH4 + H2O <--> NH3 + H3O

Mijn vraag: Maar waarom wordt hier de ammonium (van ammoniumchloride) gebruikt, en niet de chloride zelf?

Hopelijk kunnen jullie deze vraag beantwoorden! Heeft het te maken met sterke en zwakke zuren?

Groeten!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: AmmoniumChloride vraag

Chloride heeft geen significant effect op de pH, ammonium wel. Verder is dit een bufferformuleinvuloefeningetje (2x woordwaarde).

Berichten: 3

Re: AmmoniumChloride vraag

Waarom heeft chloride geen effect op de pH dan?

(omdat het een sterk zuur is?)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: AmmoniumChloride vraag

Chloride is helemaal geen zuur. Maar omdat HCl WEL een sterk zuur is, is chloride zelf een ZEER zwakke base. De reden ligt in beide gevallen bij de Ka van HCl.

Berichten: 3

Re: AmmoniumChloride vraag

En wat is de Ka? Of bedoel je de Kz (of Kb)?

Dom van me chloride is geen zuur, maar wel een base. Waarom is het dan niet dit:

Cl + H2O <--> OH + HCl

Meer specifiek: waarom kiezen ze ervoor om van de NH3Cl, NH4 te laten reageren? Waarom dus niet Cl?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: AmmoniumChloride vraag

Ka = Kz ('a' van 'acid' als in 'z' van 'zuur') ;)

En het is nou eenmaal zo dat de reactie die jij neerzet in de praktijk niet voorkomt: hij gaat van rechts naar links...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 3.145

Re: AmmoniumChloride vraag

Mimbosa schreef: Dom van me chloride is geen zuur, maar wel een base. Waarom is het dan niet dit:

Cl + H2O <--> OH + HCl

Meer specifiek: waarom kiezen ze ervoor om van de NH3Cl, NH4 te laten reageren? Waarom dus niet Cl?
De door jou gegeven reactie (denk trouwens aan de lading van de ionen, die ontbreekt) ligt zo ver naar links dat je het effect hiervan mag verwaarlozen. Jij hoeft dus alleen maar rekening te houden met het NH3/NH4+ systeem. Je mag alle aanwezige chloride als Cl- veronderstellen en niets als HCl.

Nu is het een simpele opgave met slechts 1 Kz-waarde. Zou je bijv. ammonium acetaat nemen met ammoniak, dan wordt het hele verhaal een stuk lastiger, omdat je dan ook rekening moet houden met het evenwicht acetaat/azijnzuur. De vergelijkingen worden dan vierdegraads i.p.v. tweedegraads en dan is het probleem met de hand nauwelijks nog op te lossen.

Reageer