verkoop vloeibaar kwik

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Berichten: 2

verkoop vloeibaar kwik

Heeft iemand enig idee waar ik ongeveer 10 kg. kwik kwijt kan? Wie zou interesse kunnen hebben om dit aan te kopen?

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: verkoop vloeibaar kwik

Is het zuiver, of zit er allelei rotzooi doorheen?

Berichten: 119

Re: verkoop vloeibaar kwik

hoe kom je in hemelsnaam aan 10 kg kwik???!!

Berichten: 2

Re: verkoop vloeibaar kwik

Of het 100% zuiver is weet ik niet. Zoveel ken ik er niet van.

Berichten: 1.816

Re: verkoop vloeibaar kwik

Of je moet echt een adres met een geïnteresseerde koper hebben, anders is het gewoon een milieugevaarlijk product.

Heb ca 15 jr geleden ook zoiets gehad, een oude kwikmanometer met bijna een halve liter kwik + nog meer kwik-afval onder water. Ook alles bij elkaar > 10 kg.

Uiteindelijk ingeleverd bij een milieupunt. Was toen blij er van af te zijn.
LiA

Berichten: 3.145

Re: verkoop vloeibaar kwik

Ik zou inderdaad kijken hoe zuiver het is. Als het een mooie glimmende vloeistof is zonder allerlei rommel die op de vloeistof drijft, dan is het iets wat je misschien nog wel kunt verkopen.

Ik denk dat je niet in 1 keer 10 kilo kunt verkopen, maar in porties van 1 kg lukt het misschien wel (1 kg is slechts ruim 70 ml vloeistof, het is heel compact).

Om het spul nu al in te leveren als chemisch afval zou ik jammer vinden. Dat kun je altijd nog doen als er niemand is die er belang bij heeft (dat hangt dus van de zuiverheid af). Modknip

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: verkoop vloeibaar kwik

Mileugevaarlijk? Onzin.. dat zijn mn sokken ook :P

Zolang je geen gekke dingen doet is er niets aan de hand.

Als het zuiver spul is is dat prima te verkopen (zoals Woelen zegt mooi glimmend zonder zichtbare rommel erdoor)

Per jaar verkoop ik vele kilo's kwik, dus je kan het best wel kwijt.

Berichten: 1.816

Re: verkoop vloeibaar kwik

Het probleem was, toen, dat alles met kwikmetaal/verbinding verboden werd op scholen. Dus alles met (kwik)barometer, thermometers enz. en leuke kwikproefjes werd taboe.

Maar om meteen onzin te roepen, lijkt me niet terecht. Er zeer verantwoord mee omgaan is natuurlijk wel ok. Heb hier ook nog wel de nodige kwikschakelaars en thermometers, ben er wel voorzichtiger mee als vroeger, toen ze nog gewoon een onderdeel waren van een koortsthermometer/koffiezetapp. enz.

Vond het ook jammer het naar een milieupunt te moeten brengen, maar heb toen eerst allerlei firma's benaderd, zonder succes en Labstuff kende ik toen niet. Dus ging het (meeste) naar het milieupunt.

Toen ik zo'n 40 j geleden op het lab werkte, was daar zelfs oa een kwik dest. installatie ter zuivering. Maar ook die bestond niet meer. Zaken en regels zijn gewoon veranderd.
LiA

Re: verkoop vloeibaar kwik

Zaken en regels zijn gewoon veranderd.
Dat is inderdaad alles, de eigenschappen van kwik uit jouw tijd zijn dezelfde als van het voorgenoemde kwik. Jij hebt je haren en tanden ook nog neem ik aan en zoniet dan zal het niet aan het kwik hebben gelegen. ;)

Wij hadden ook liters op het lab en zover ik weet is bij ons ook geen kwikprobleem geconstateerd.

Berichten: 1.816

Re: verkoop vloeibaar kwik

Klopt Gerard, maar ik maak de regels niet. Kan je nog veel meer dingen vertellen die vroeger normaal waren en nu ( streng??) verboden zijn. Punt was dat ik ineens iets kwijt moest ( vnl uit "erfenis") en het toen uiteindelijk maar wegbracht. Had er liever wat geld voor gevangen, want budgetten waren toen ook beperkt.

Maar dat kwik milieu gevaarlijk is, lijkt me duidelijk. Echter zoals altijd meer de manier hoe ermee wordt omgegaan.

Het item bracht dat gewoon terug in herinnering. En het is zonde van zo'n uniek stofje dat je het dan maar op deze manier moet afvoeren. Wens TS meer succes.

PS Mijn tandarts is redelijk tevreden en de kapper ook.
LiA

Berichten: 318

Re: verkoop vloeibaar kwik

Dat doet me trouwens denken aan een gesprek onlangs met een van de proffen op de UGent...

Hij klaagde erover dat alles met kwik wegmoest, gezien de Hg-waarden in het water (veel) te hoog waren. Hij kon echter niet vatten hoe al dat kwik in het water terecht kwam...

Tot wij erop wezen dat vele 1e bach studenten kwalitatieve analyses deden van ionen-mengsels, en daar ook Hg2+ enzo bij zat... Gezien 1e jaarsstudenten (met alle respect) nog niet zoveel ophebben van zuiver en schoon te werken, werd dus behoorlijk wat afvalwater met o.a. kwik in regelrecht de gootsteen ingegoten!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: verkoop vloeibaar kwik

Opmerking moderator

Deze topic is ondertussen al 3 jaar oud. De kans dat de topicstarter nog steeds deze hoeveelheid kwik bezit is dan ook redelijk klein. Daarnaast zijn we geen verkoopplatform en daarom gaat deze topic ook op slot.
 
Edit januari 2021, Per 2019 is het verhandelen van kwik verboden. Het enige wat je kan doen is aanbieden bij de millieustraat als chemisch afval
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gesloten