Vluchtige stofnamen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Vluchtige stofnamen

Beste forumleden,

Dit word waarschijnlijk een lastige(?) voor jullie, want zelf ben ik een absolute nul op het gebied van chemie, maar het heeft wél mijn interesse.

Ik weet niet helemaal zeker of mijn vraag hier wel goed staat, maar daar het een vloeistof betreft zal 't min of meer hier wel passen.

Een vriend van mij is een fervent gebruiker van poppers (zelf moet ik hier absoluut niets van hebben; ik word er eerlijk gezegd nogal misselijk van!)

Ik ben via Wikipedia te weten gekomen welke chemicaliën er allemaal in dit flesje zitten (daarom is het goddank ook sinds 1 sept. 2003 verboden, maar wordt nog steeds onder de toonbank verkocht als o.a. "leerreiniger"), maar ik word er niet veel wijzer van.

Over dit onderwerp geeft Wiki veel chemische (of scheikundige, zo je wilt) benamingen die in dit flesje zitten. Als ik deze namen stuk voor stuk opzoek bij Google, kom ik steeds weer bij het onderwerp 'Poppers' uit; ik wil namelijk weten wat deze (stof)naam precies inhoudt en wat het (op de lange duur precies) met 't lichaam doet.

Dit zijn de (als ik het zo mag noemen) ingrediënten:

Amylnitriet - Butylnitriet - Cyclohexylnitriet - Ethylnitriet - Isobutylnitriet - Isopropylnitriet - Methylnitriet

Volgens Wiki is Nitriet een eenwaardig geladen ion en zijn het de zouten van waterstofnitriet (HNO2).

Nu nitriet achter bovenstaande stofnamen staat, geeft dit dan een andere werking dan bijv. Amyl alleen of maakt dat niets uit? Ik bedoel: Is Amyl (ongemalen zetmeel) iets totaal anders dan Amylnitriet, of is hier enkel waterstof aan toegevoegd?

Hopelijk is er iemand die mij dit eens (haarfijn) weet uit te leggen, waarvoor bij voorbaat mijn héél hartelijke dank!

Vriendelijke groet - Roy

P.S.: Domme vragen bestaan niet, enkel domme antwoorden.

Berichten: 29

Re: Vluchtige stofnamen

Hoi

uiteraard is het logisch dat wanneer 2 verschillende compontenten (bvb. nitriet en amyl) met elkaar worden gecombineerd, deze nieuwe gevormde stof andere, afzonderlijke eigenschappen zal bezitten dan de uitgangsstoffen.

De stoffen die je opnoemt zijn inderdaad zeer giftig. Dit komt door de aanwezigheid van nitriet, in alle door u opgenoemde verbindingen. Nitriet heeft de eigenschap liever door, het in bloed aanwezige, hemoglobine opgenomen te worden dan zuurstofgas. Uiteraard is dit dodelijk. Deze "verstikking" is grotendeels vergelijkbaar met cyanose.

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: Vluchtige stofnamen

Amyl is in dit geval geen ongemalen zetmeel. Het woord amyl wordt in de biochemie vaak gebruikt voor zetmeel, maar in de organische chemie (dit dus) staat het voor een pentylgroep (dus vijf koolstofatomen).

Uiteraard zijn de stoffen heel anders dan de beginproducten. amylalcohol en waterstofnitriet zijn twee compleet verschillende, niet zo lieve stoffen, maar vormen als je ze bijelkaar gooit dus amylnitriet en water, weer twee compleet andere stoffen met elk andere eigenschappen.

Dus ja, als er nitriet achter staat heeft het een hele andere werking, dat nitriet is zelfs de functionele groep, hetgene wat grotendeels verantwoordelijk is voor de werking :P

Berichten: 3

Re: Vluchtige stofnamen

Beste Niels en 'Ragbips',

Voor zover wil ik jullie bedanken voor de reactie.

Wanneer 2 producten met elkaar vermengt worden (zoals jus d'orange en Pisang Ambon bijv.) een ander goedje geeft, is mij nu duidelijk, maar wat het effect geeft binnen het lichaam nog niet. En al helemáál niet in combinatie met de ándere producten die er staan.

De speurtocht gaat verder.

'Ragbips': ik kaartte aan dat Amyl ongemalen zetmeel is. Bij Wiki had ik óf deze keuze óf 'een rivier in Siberië', dus vandaar.

Berichten: 87

Re: Vluchtige stofnamen

Het zijn vasodilators, oftewel ze verwijden de bloedvaten. Een direct effect is dus een verlaagde bloeddruk. Het lichaam probeert dit te compenseren door het hart sneller te laten werken zodat (vooral de hersenen) genoeg zuurstof krijgen.

Zo giftig is amylnitriet volgens mij niet eens aangezien het in de geneeskunde veel wordt gebruikt. Zoals met alle medicijnen gaat het meestal om concentraties; gebruik je er heel veel van dan zal je bijeffecten gaan merken. Drugsgebruikers zijn juist vaak op zoek naar deze bijeffecten.

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: Vluchtige stofnamen

Is volgens mij ook wel handig spul om bij je te hebben als je met blauwzuur werkt volgens mij. Tenminste dat meende ik een keer te horen, maar waarom het zou helpen weet ik niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Vluchtige stofnamen

Met nitrietverbindingen (amylnitriet (= poppers) via inhalatie of Na-nitriet via injectie) oxideer je je hemoglobine tot methemoglobine. Hiermee zorg je ervoor dat het cyanide preferentieel aan je hemoglobine bindt ipv aan cytochroom c oxidase, waardoor de toxiciteit aanmerkelijk minder wordt. Cyanomethemoglobine is vervolgens makkelijk te behandelen met thiosulfaat.

Nitrietverbindingen worden tegenwoordig alleen in uitzonderlijke gevallen gegeven, o.m. vanwege de sterke bloeddrukdaling. Methemoglobine wordt tegenwoordig geïnduceerd met 4-DMAP; als alternatief wordt cobalamine gegeven waar cyanide ook preferentieel aan bindt.

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: Vluchtige stofnamen

Veel dank! :D

Reageer