[scheikunde] Urinezuur/Cholesterol met Natriumbicarbonaat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[scheikunde] Urinezuur/Cholesterol met Natriumbicarbonaat

Hallo,

kan iemand mij helpen met het opstellen van de vergelijking van de reactie van natriumbicarbonaat met urinezuur:

NaHCO3+C5H4N4O3 --> ?

en met de reactie van natriumbicarbonaat met cholesterol:

NaHCO3 + C27H46O --> ?

Bij voorbaat dank!

Johan

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Urinezuur/Cholesterol met Natriumbicarbonaat

Wat zijn de eigenschappen van urinezuur en cholesterol? En wat voor een soort reacties kun je krijgen met natriumbicarbonaat?

Berichten: 5

Re: [scheikunde] Urinezuur/Cholesterol met Natriumbicarbonaat

Dag RHW,

Bicarbonaat reguleert het zuur-base evenwicht in het bloed. Overtollige afvalzuren die onstaan na onvolledige verbranding worden door bicarbonaat in het bloedplasma geneutraliseerd. Urinezuur onstaat met name door de afbraak van purines. Overtollig cholesterolzuur (LDL) wordt ook dmv bicarbonaat geneutraliseerd. Hoewel de vergelijkingen niet complex zijn, krijg ik ze niet zo snel meer kloppend (VWO eindexamen scheikunde is weer een tijdje geleden :oops: ).

Ik heb ze nodig voor mijn werk!

Dank bij voorbaat,

Johan

Re: [scheikunde] Urinezuur/Cholesterol met Natriumbicarbonaat

wat is cholesterolzuur? LDL?

LDL

Each native LDL particle contains a single apolipoprotein B-100 molecule (Apo B-100, a protein with 4536 amino acid residues), which circulates the fatty acids, keeping them soluble in the aqueous environment. In addition, LDL has a highly-hydrophobic core consisting of polyunsaturated fatty acid known as linoleate and about 1500 esterified cholesterol molecules. This core is surrounded by a shell of phospholipids and unesterified cholesterol, as well as a single copy of B-100 large protein (514 kD). LDL particles are approximately 22 nm (0.00000087 in.) in diameter and have a mass of about 3 million daltons, but since LDL particles contain a changing number of fatty acids, they actually have a distribution of mass and size.[4]

Bron: Wiki

Bicarbonaat reageren met urinezuur in plasma? Er kunnen zich uraten vormen mer diverse ionen maar dat is het dan ook.

Berichten: 5

Re: [scheikunde] Urinezuur/Cholesterol met Natriumbicarbonaat

Hallo,

ik ben bang dat we afdwalen. Ik zou slechts de volgende reacties kloppend willen zien:

NaHCO3+C5H4N4O3 --> ?

NaHCO3 + C27H46O --> ?

moet toch mogelijk zijn?

Hoop op het antwoord.

Dank! Johan

Berichten: 164

Re: [scheikunde] Urinezuur/Cholesterol met Natriumbicarbonaat

Johan876 schreef: Hallo,

ik ben bang dat we afdwalen. Ik zou slechts de volgende reacties kloppend willen zien:

NaHCO3+C5H4N4O3 --> ?

NaHCO3 + C27H46O --> ?

moet toch mogelijk zijn?

Hoop op het antwoord.

Dank! Johan
doe zelf eens een poging

Er worden hier doorgaans geen antwoorden voorgezegd

Berichten: 5

Re: [scheikunde] Urinezuur/Cholesterol met Natriumbicarbonaat

Dag hllaan,

ik vermoed een miscommunicatie. Ik ben geen scholier of student (meer), maar een geinteresseerde die voor het werk voor deze vergelijkingen komt te staan. Ik ben afgestudeerd econoom en heb een eindexamen VWO scheikunde niveau. Dit examen ligt echter al 29 jaar terug.

Misschien dat de moderator mijn vraag in een andere rubriek moet plaatsen?

Ik houd moed dat iemand een gepast antwoord kan bieden.............

Groet, Johan

Berichten: 5

Re: [scheikunde] Urinezuur/Cholesterol met Natriumbicarbonaat

Is er nog iemand op het forum die mij kan helpen om de vergelijkingen op te lossen?

Moderator wellicht?

Ben erg gediend met een antwoord.

Dank voor de moeite. Johan

Reageer