[scheikunde] geleidbaarheid ionen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] geleidbaarheid ionen

hallo allemaal.

voor een practicum op school moet ik de volgende vraag beantwoorden :

leg uit waarom een Ca2+ ion stroom beter geleidt dan een Na+ ion.

zelf heb ik het volgende antwoord gevonden:

De lading van een Ca¬2+¬ ion is twee keer zo groot als de lading van een Na¬¬¬¬¬+ ion. De geleidbaarheid van een stof hangt af van de mate waarin een ion aangetrokken wordt door de elektrode. Omdat de lading van Ca2+ twee keer zo groot is, zal deze dus ook twee keer zo hard aangetrokken worden tot de negatieve elektrode. De geleidbaarheid van de stof is dan ook twee keer zo groot.

ik weet helaas niet zeker of dit klopt.

mvg.

Berichten: 19

Re: [scheikunde] geleidbaarheid ionen

Ha,

ik werk samen met Jules aan dit practicum, maar ik heb een ander antwoord gevonden, namelijk het volgende:

Het geleidingsvermogen is afhankelijk van aantal en soort ionen. Als je bijvoorbeeld het

Ca2+-ion vergelijkt met een Na+-ion zul je zien dat een Ca2+-ion groter is dan een Na+-ion.

Ca2+ heeft meer elektronen en meer elektronenschillen. Hierdoor is de afstand tussen het buitenste elektron en de kern groter en daardoor de aantrekkingskracht op het buitenste elektron minder groot, zodat dit elektron makkelijker van het Ca-atoom los kan raken. Dit zal de geleidbaarheid bevorderen.

Zou iemand kunnen vertellen of een van deze twee antwoorden goed is, of klopt er iets nog niet (helemaal)

mvg Remcot

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: [scheikunde] geleidbaarheid ionen

Volgens mij spelen beide effecten wel een rol.

Ook de mobiliteit van het ion zal een rol spelen. Omdat het Ca atoom veel groter is zal het ook met meer moeite richting elektrode gaan dan het kleinere Na atoom.

Reageer