[scheikunde] Methanol uit cola

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Methanol uit cola

Hallo,

Wij zijn bezig met ons profielwerkstuk over de concentratie aspartaam in cola.

Volgens ons is het vrijwel onmogelijk om aspartaam uit cola te halen, daarom willen we de methanol eruit halen. Daarna is het de bedoeling te destilleren en vervolgens gaschromatografie toe te passen.

We weten echter niet hoe we precies de methanol uit de cola moeten halen, alleen dat we iets met aanzuren of verwarmen moeten doen. Zou iemand ons verder op weg kunnen helpen?

M.v.g,

Olivier en Kevin

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Methanol uit cola

Je noemt zelf het antwoord al in de post: destillatie. Lijkt me de enige redelijke manier om methanol uit een waterig mengsel te krijgen.

Alleen vraag ik me af of je daarmee verder komt omdat de aspartaam niet mee gaat.

Misschien moet je een oplosmiddel zoeken dat niet mengt met water.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 677

Re: [scheikunde] Methanol uit cola

In normale bewaaromstandigheden zal de concentratie van methanol in cola UITERST klein zijn, orde van grootte µg/L tot mg/L. Ik betwijfel of de voorgestelde methode met destillatie gevoelig genoeg is om dat te kunnen bepalen.

Ik zou in elk geval gaan voor headspace analyse: je warmt een monsterflesje met cola op tot 110 - 120 °C, en injecteert een deel van het gasvolume boven de vloeistof in de GC. Vermis methanol vluchtiger is dan water, zal die dampfase aangerijkt zijn met methanol. Je zal echter ook heel wat aromastoffen in de dampfase krijgen, dus de vraag is of die methode selectief en gevoelig genoeg zal zijn.

De normale manier om dit aan te pakken is het aspartaam isoleren met solid phase extraction, SPE, vaste fase extractie, gevolgd door analyse op HPLC.

In elk geval als je van nul moet beginnen is dit geen gemakkelijke opdracht, die veel ontwikkel en optimalisatiewerk in het laboratorium vereist, en een terzake deskundige begeleider.

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Methanol uit cola

Hallo,

bedankt voor jullie reacties! :)

Helaas is bovenstaande niet mogelijk bij ons op school...

We zitten op het moment dus vast.

We hebben het al geprobeerd met een ijkreeks: 5 druppels NaOH mengen met aspartaam dat is opgelost in water(50mg/100ml) en dan 3 druppels CuSO4, dit deden we in 6 reageerbuizen, in de eerste geen opgelost aspartaam en 10 ml water, de 2e 1 ml opgelost aspartaam en 9 ml water etc. Dit had helaas te weinig kleurverschil en ook in een apparaat was het verschil te klein...

Betekent dit dat het voor ons onmogelijk wordt dit te doen?? :cry:

m.v.g.

Kevin en Olivier

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: [scheikunde] Methanol uit cola

Methanoldestillaties gaat hem niet worden, daarvoor zit er inderdaad veel te weinig in.

Wat je zou kunnen doen is kijken of je een colorimetrische assay met ninhydrine kunt doen. Je baseert je detectie dan op de aanwezigheid van een aminegroep in aspartaam. Nu bevat cola ook wat plantenextracten die mogelijk ook over aminegroepen beschikken, maar de concentraties van die stoffen vallen wellicht mee.

Alternatief is een bepaling waarbij je aspartaam hydrolyseert en mbv enzymen één van de aminozuren oxideert en dit colorimetrisch aantoont, maar dat is waarschijnlijk ook niet te realiseren bij jullie op school.

Aspartaam valt in de loop van de tijd uit elkaar tot een cyclisch dipeptide (een diketopiperazine) en methanol. Dit proces verloopt normaal heel langzaam, maar je kunt het wellicht versnellen door de pH te verhogen en de cola even op te stoken tot een graad of 80. Ninhydrine geeft een andere kleur met secundaire aminen dus misschien kun je deze afbraak zelfs colorimetrisch volgen.

Succes!

Reageer