Grignard

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 12

Grignard

Onlangs de vraag gekregen wat te doen bij de brand tijdens een Grignard-reactie?

De keuze mogelijkheden waren, blussen met:

a) CO2-Blusapparaat

b) Water

c) Natte doek

d) Zand

Ikzelf dacht aan zand, kan iemand dit bevestigen?

Berichten: 3.145

Re: Grignard

Ik zou ook zeggen zand, maar dan wel zo veel dat de vloeistof volledig in/onder zand komt. Metaalbranden met Mg gaan door in CO2, dus CO2 valt af. Water is niet handig, want de vloeistof die ook brandt, drijft op het water en brandt vrolijk verder.

Een natte doek zou voor mij tweede keuze zijn. Deze moet je dan wel in een keer over de totale brand kunnen leggen en de doek moet dik genoeg zijn zodat hij goed afsluit.

Berichten: 12

Re: Grignard

Bedankt voor het bevestigende antwoord ! :)

Berichten: 1.816

Re: Grignard

Zou toch de koolzuurblusser nemen en wel om practische redenen. Ten eerste is de brandende ether ed de grootste bedreiging en de Mg secundair.

Daarnaast, hoeveel zand denk je nodig te hebben? Veel meer dan 1 of 2 emmertjes staan er niet in de buurt en natte doeken meestal ook niet. Of loop je weg om een doek eerst nat te maken?

Maar veel hangt af van de schaal van de situatie en wat er brandt. Meestal is dat wat ether die via de koeler en CaCl2 buis bijv. op de roermotor of ander vonkend of heet ding is gekomen.

Zelfs al zou de hele opstelling kapot zijn gegaan, dan loopt de vloeistof weg en het Mg nauwelijks, op dat laatst zou je dan misschien een schep zand kunnen doen, maar ook dan is de brandende vloeistof het gevaarlijkste. Heb nog nooit meegemaakt dat ook het Mg ging branden, want toen was het al geblust.

Kan me vaag nog een instructie-film erover herinneren, waarbij een koelslang werd afgeklemd door een lade. Ook dat was een Grignard en die brand werd geblust met koolzuur.

Heb ook nog wel andere bedenkingen. Elektra en natte doeken, de enorme troep in je zuurkast met zand en het behoud van je glaswerk enz.
LiA

Reageer