Practicum

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

Practicum

Hoi iedereen,

Voor mijn practicum moet ik de concentratie van Paracetamol na derivatisering in aanwezigheid van salpeterzuur bepalen. Daarvoor los je een beetje paracetamol eerst in 96% ethanol en vervolgens in 0,1M NaOH. Bij de bereiding van monsters voeg je 65% salpeterzuur toe.

Kunnen jullie mij aub helpen met het opstellen van de reacties die erbij betrokken zijn.

Paracetamol - C8H9NO2

Alvast bedank voor jullie hulp.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Practicum

Je hydrolyseert sowieso de acetamidefunctie. Heb ik het goed als ik zeg dat je meetmethode een mate van kleuring nodig heeft, al dan niet in het UV-gebied?

Berichten: 8

Re: Practicum

Ja, dat klopt helemaal. Maar ik heb wel geprobeerd om alle hierbij betrokken reactievergelijkingen op te stellen om een eindresultaat (nitro-derivaat) te vinden. Alleen weet ik niet of het klopt. kunt u me misschien hiermee helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Practicum

Een oxidatie van het ontstane p-aminofenol na hydrolisatie van het acetamide tot p-nitrofenol zie ik best gebeuren. Nu heb je een geconjugeerd systeem dat een heel leuk kleurtje teweeg kan brengen, en wel knalgeel.

Berichten: 8

Re: Practicum

Dankuwel. Maar kleuromslag vindt plaats pas als je salpeterzuur toevoegt. Maar ik bedoelde de reactievergelijkingen vanaf het beging. Als wij ethanol toevoegen dan wordt er inderdaad een fenol gevormd en nitro/verbinding...en dan wordt er nog natronloog aan toegevoegd. Ik kan het geheel niet in de vorm van reactievergelijkingen omschrijven...En dat is eigenlijk ook de vraag

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Practicum

Ethanol geldt hier als "omesteringsmiddel" en oplosmiddel, het loog als een katalysator. Je eindigt dus effectief met een oplossing van p-aminofenol en ethylacetaat in ethanol. Reacties staan genoeg op het internet, en dat stukje organische chemie dien je met een HLO achtergrond eigenlijk wel te kennen.

Reageer