Spectrale bandbreedte en Absorptie spectra

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

Spectrale bandbreedte en Absorptie spectra

Hallo iedereen!

Ik heb een vraag ivm de spectrale bandbreedtes en absorbtiespectra.

In de cursus staat een grafiek met verschillende absorptiespectra (naargelang de spectrale bandbreedte = SB) Er is duidelijk te zien dat de pieken hoger en bij deze nauwkeuriger zijn bij lage SB dan bij hoge SB.

Maar hoe komt dit?

Uiteindelijk wordt toch telkens dezelfde hoeveelheid van die welbepaalde golflengte opgenomen die het meest geabsorbeerd wordt door de oplossing? Een lage of hoge SB heeft hier toch niets mee te maken?

Hopelijk kan iemand mij helpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Spectrale bandbreedte en Absorptie spectra

Ik begrijp je vraag niet helemaal, maar er is een mogelijk belangrijk verband.

Als je meetapparaat een smalle golflengteband gebruikt om te meten is de benadering dat al het licht in die band te maken krijgt met dezelfde absorptiecoefficient veel beter. Dit levert een mooi lineair verband op tussen concentratie en extinctie.

Als je dit effect wilt zien, maak dan eens een berekening van de extinctie van verschillende concentraties waarbij je aanneemt dat je apparaat 2 golflengtes gebruikt (intensiteit 1:1), waarvan de eerste voor een 1 M oplossing een extinctie van 1.0 en de tweede van 2.0 oplevert.

Berichten: 8

Re: Spectrale bandbreedte en Absorptie spectra

In de cursus staat een mooi voorbeeld van absorptiespectra van gereduceerd cytochroom C. Dit zijn er hoge pieken (waarvan 1 heel hoog). Maar als je nu de spectrale bandbreedte verhoogt, dan worden de pieken minder duidelijk zichtbaar (het zijn dan meer brede uitgesmeerde absorptiepieken met verlaagde maxima en verhoogde minima) Een te kleine bandbreedte veroorzaak ruis.

VB als je kijkt op de grafiek (Absorbantie ifv golflengte) Dan merk je dat bij kleine spectrale bandbreedte (1nm) er een absorbantie af te lezen is van 0,55 bij een golflengte van 550nm.

Bij een grote spectrale bandbreedte (10nm) is de absorbantie afgelezen bij een golflengte van 550nm gelijk aan ongeveer 0,32.

Ik snap gewoon niet dat de spectrale bandbreedte een invloed heeft op dit. Want uiteindelijk wordt toch dezelfde hoeveelheid van de golflengte van 550nm in beide gevallen opgenomen?

Hopelijk is dit iets duidelijker.

Greets

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Spectrale bandbreedte en Absorptie spectra

Dezelfde hoeveelheid van 550nm wordt opgenomen, maar hoe zit dat met de straling van 545nm en de straling van 555nm. Daarvan is de absorptie toch veel lager?

Berichten: 8

Re: Spectrale bandbreedte en Absorptie spectra

Inderdaad maar da bedoel ik niet. Die spectrale bandbreedte is een maat voor de gevoeligheid. (dus bvb dat de pieken veel beter tot uitdrukking komen als de spectrale bandbreedte kleiner is, terwijl pieken met grote spectrale bandbreedte een meer doorlopende curve geven zonder pieken.)

Hmm en ik had misschien nog een vraagje:

Stel een absorptiespectrum van een atoom: (vb 4 spectraallijnen te zien)

Nu vraag ik me af of die 4 golflengtes waar de spectraallijnen staan op hetzelfde moment opgenomen worden door het atoom? Of is het absorptiespectrum telkens door afzonderlijke metingen bekomen?

Reageer