inflatie

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 100

inflatie

We zien alle sterrenstelsels van ons af bewegen omdat de ruimte tussen ons en de stelsels groter wordt.

Oftewel het vacuüm zet uit.

Het doppler effect is toch gebaseerd op het feit dat de sterrenstelsels van ons af bewegen, maar dat doen ze dus eigenlijk niet.

Is het dopplereffect niet simpelweg zo, omdat de ruimte waar de lichtstraal zich bevindt wordt uitgezet ?
Heeft god het brein geschapen, of het brein god ?

Berichten: 100

Re: inflatie

Klopt dit ???
Heeft god het brein geschapen, of het brein god ?

Berichten: 56

Re: inflatie

Doppler heeft toch met het referentiekader van de toeschouwer en van de bron te maken? Als wij geen roodverschuiving zouden meten kan dat volgens mij twee dingen betekenen. Of alles staat stil, of alles beweegt met dezelfde snelheid (en staat dus ten opzichte van elkaar stil). Volgens mij is het zo dat we een dopplereffect meten omdat bepaalde sterren sneller bewegen dan wij doen (als je het even in een plaatje wilt zien waarin wij ook bewegen.)

Berichten: 56

Re: inflatie

Over jouw stelling trouwens, bij doppler gaat het volgens mij om twee verschillende snelheden. Afstand heeft hier niets mee te maken. Althans, als je de functies bekijkt die het Dopplereffect beschrijven zul je zien dat hier alleen snelheid en frequentie in verwerkt zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: inflatie

Afstand zit ingebed in snelheid, dus telt wel degelijk mee.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 1.404

Re: inflatie

Er zijn drie soorten dopplerverschuivingen:

1)tengevolge van de zwaartekracht.

2)tengevolge van het uitrekken(of inkrimpen) van de ruimte.

3)tengevolge een snelheidsverschil tussen bron en waarnemer.
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Berichten: 56

Re: inflatie

allemaal leuk en aardig, maar welke van deze drie zorgt er nu voor het effect in Sanderols vraag?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: inflatie

Volgens mij ten gevolge van 1 en vooral 2, en 3 is slechts een gevolg van 2.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1.404

Re: inflatie

allemaal leuk en aardig, maar welke van deze drie zorgt er nu voor het effect in Sanderols vraag?
Een combinatie van de drie natuurlijk!

Want:

een lichtstraal (foton) vertrekt vanuit een zon. Door uit het zwaartekrachtsveld te ontsnappen treed er een roodverschuiving (of blauw dat moet ik eens nakijken) op, waarschijnlijk zal die ster bewegen tov ons en is er hierdoor ook een frequentieverschuiving. Tijdens de reis van het foton vindt er ook nog een frequentieverschuiving plaats omdat de ruimte zelf uitzet (inflatie).
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: inflatie

komt het uitzetten van de ruimte er niet op neer dat die ster daardoor sneller van ons af beweegt, en is het daarom niet dezelfde mededeling in een ander jasje??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 100

Re: inflatie

3)tengevolge een snelheidsverschil tussen bron en waarnemer.

Maar dit is er toch eigenlijk niet, omdat de sterrenstelsels lijken te bewegen maar dit komt simpelweg omdat de ruimte tussen de stelselsgroter wordt. Door (volgens mij de kosmologische constante) het uitzetten van het vaccum.

Dus wordt het doplereffect toch veroorzaakt door de zwaartekracht en de uitzetting van vaccuum?
Heeft god het brein geschapen, of het brein god ?

Berichten: 40

Re: inflatie

Doppler heeft toch met het referentiekader van de toeschouwer en van de bron te maken? Als wij geen roodverschuiving zouden meten kan dat volgens mij twee dingen betekenen. Of alles staat stil, of alles beweegt met dezelfde snelheid (en staat dus ten opzichte van elkaar stil). Volgens mij is het zo dat we een dopplereffect meten omdat bepaalde sterren sneller bewegen dan wij doen (als je het even in een plaatje wilt zien waarin wij ook bewegen.)
En wat als ruimte tijd,zich zwakker uitrekt aan de uiteinde van het heelal.... Dus licht verplaatst zich daar makkelijker als hier... Lijkt het dan niet zo ALS OF ze sneller bewegen.

Berichten: 1.404

Re: inflatie

komt het uitzetten van de ruimte er niet op neer dat die ster daardoor sneller van ons af beweegt, en is het daarom niet dezelfde mededeling in een ander jasje??

Maar dit is er toch eigenlijk niet, omdat de sterrenstelsels lijken te bewegen maar dit komt simpelweg omdat de ruimte tussen de stelselsgroter wordt. Door (volgens mij de kosmologische constante) het uitzetten van het vaccum.


Dat sterrenstelsels tov van ons bewegen komt door twee effecten. Namelijk de beweging van dat stelsel tov van de lokale ruimte en de 'beweging' door de inflatie van de tussenliggende ruimte. Deze twee bewegingen veroorzaken dan ook twee soorten dopplereffecten
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Berichten: 56

Re: inflatie

Unstablewarpfield schreef:Doppler heeft toch met het referentiekader van de toeschouwer en van de bron te maken? Als wij geen roodverschuiving zouden meten kan dat volgens mij twee dingen betekenen. Of alles staat stil, of alles beweegt met dezelfde snelheid (en staat dus ten opzichte van elkaar stil). Volgens mij is het zo dat we een dopplereffect meten omdat bepaalde sterren sneller bewegen dan wij doen (als je het even in een plaatje wilt zien waarin wij ook bewegen.)
En wat als ruimte tijd,zich zwakker uitrekt aan de uiteinde van het heelal.... Dus licht verplaatst zich daar makkelijker als hier... Lijkt het dan niet zo ALS OF ze sneller bewegen.


Dat probeerde ik hiermee dus duidelijk te maken... niet gelukt dus :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: inflatie

PeterDeVis schreef:
Dat sterrenstelsels tov van ons bewegen komt door twee effecten. Namelijk de beweging van dat stelsel tov van de lokale ruimte en de 'beweging' door de inflatie van de tussenliggende ruimte. Deze twee bewegingen veroorzaken dan ook twee soorten dopplereffecten
Niet echt hetzelfde jasje dus, ok :roll:

Nou begin ik het te volgen. Alleen no spreek je over twee soorte doppler-effecten. Zijn die dan ook inderdaad van elkaar te onderscheiden, of versterken/verzwakken ze elkaar en zie je alleen de resultante?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer