pKz berekenen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

pKz berekenen

Hallo,

In mijn cursus staat Kz=((HPO4 2-) . (H3O+)) / (H2PO4 2- ) pKz = 7,20

Ik snap niet hoe ze aan die pKz komen..

Kunnen jullie mij helpen?

Alvast bedankt!

Britta

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: pKz berekenen

Op dezelfde manier hoe een concentratie protonen omgerekend wordt naar een pH. Weet je niet wat de pKz inhoudt? Dat is de pH van een 50% geneutraliseerde oplossing waarin het zuur begon met een 1M concentratie. 1M azijnzuur neutraliseren tot 0,5M zodat je 0,5M natriumacetaat hebt, geeft netjes een pH (=pKz) van 4,75.

Zeker dat chemlvl 7 klopt?

Berichten: 4

Re: pKz berekenen

Fuzzwood schreef: Op dezelfde manier hoe een concentratie protonen omgerekend wordt naar een pH. Weet je niet wat de pKz inhoudt? Dat is de pH van een 50% geneutraliseerde oplossing waarin het zuur begon met een 1M concentratie. 1M azijnzuur neutraliseren tot 0,5M zodat je 0,5M natriumacetaat hebt, geeft netjes een pH (=pKz) van 4,75.

Zeker dat chemlvl 7 klopt?
Als nu eens duidelijker werd omschreven in de levelbeschrijving wat de niveaus juist inhielden, en niet enkel volgens de Nederlandse normen ( Ik ben Belgisch trouwens) zou ik misschien een iets wat beter gepast level kunnen kiezen.

Aangezien ik Farmacie studeer dacht ik dat 'universitair' gepast was.

Bedankt voor het antwoord.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: pKz berekenen

Het was ook niet als een aanval bedoeld, het geeft de beantwoorder een leidraad voor welk niveau het antwoord toegesplitst dient te worden. Ik ben het helemaal met U eens dat de omschrijvingen wel wat beter kunnen.

Berichten: 4

Re: pKz berekenen

Het was ook niet als een aanval bedoeld, het geeft de beantwoorder een leidraad voor welk niveau het antwoord toegesplitst dient te worden. Ik ben het helemaal met U eens dat de omschrijvingen wel wat beter kunnen.
Welk level zou ik dan het best gebruiken?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: pKz berekenen

Zuurbasereacties worden over het algemeen op de middelbare school besproken, dus ik zou voor 3 of 4 gaan. Ik geef toe dat het echt een grijs gebied is, aangezien farmacie veel raakvlakken met chemie heeft.

Reageer