[scheikunde] Zuuroplossinge + ethanol + butanal

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] Zuuroplossinge + ethanol + butanal

Hey iedereen,

Ik heb binnenkort examen van chemie en heb een examenvraag van vorig jaar maar ik ben nu niet zeker hoe ik deze moet oplossen..

Dit is de vraag:

"Welke producten komen voor in een geconcentreerde salpeterzuuroplossing bevattende van ethanol en butanal?"

Bedoelen ze dan dat er een reactie is tussen ethanol en butanal in een zuur midden?

Of bedoelen ze dat salpeterzuur reageert met ethanol en ook reageert met butanal?

Ik weet dat als een zuur reageert met een alcohol (ethanol) dat er dan een ester gevormd wordt. Zijn er nog andere reacties mogelijk hier of wat denken jullie dat mijn leraar bedoelt?

grtz

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Zuuroplossinge + ethanol + butanal

Hetgene wat me vooral stoort in de opgave is dat het butanal is en niet butanol.. Mss dat het een typfout was van de leraar..

Want 2 alcoholen in een zuur milieu reageren tot een ether.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Zuuroplossinge + ethanol + butanal

Ok ik denk dat ik het heb gevonden. Door middel van reductie wordt een aldehyde een alcohol.

Dus daarna hebben we 2alcoholen in een zuur midden die reageren tot een ether :).

Onze leraar had gezegd dat we het gedeelte over reductie niet moeten kennen maar ik heb toch maar even gelezen omdat ik die vraag wou kunnen oplossen. Het is een vraag van paar jaar geleden dus wss moesten ze toen wel de theoretische achtergrond voor dat probleem kennen.

Berichten: 150

Re: [scheikunde] Zuuroplossinge + ethanol + butanal

kan er ook geen hemiacetal gevormd worden?

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Zuuroplossinge + ethanol + butanal

kan er ook geen hemiacetal gevormd worden?
Wat is dat?

Berichten: 150

Re: [scheikunde] Zuuroplossinge + ethanol + butanal

dit: http://en.wikipedia.org/wiki/Hemiacetal

Sorry, ik wou je niet in verwarring brengen, als je dat niet in je cursus gezien hebt, zal je leraar wellicht niet verwachten dat je dat weet...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: [scheikunde] Zuuroplossinge + ethanol + butanal

reductie??? salpeterzuur is een oxidans, dus je aldehyde kan een carbonzuur worden, dat in principe kan veresteren met het alcohol. Of je kan inderdaad een hemiacetaal en acetaal vormen.
This is weird as hell. I approve.

Reageer