[scheikunde] po koolstofchemie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 10

[scheikunde] po koolstofchemie

2) Hieronder staat de structuurformule van oliezuur. De vereenvoudigde weergave van dit

vetzuur is C17H33COOH.

Afbeelding

a) Hoeveel isomeren ontstaan er door additie van water aan oliezuur? Licht je antwoord toe.

In mijn PO over koolstofchemie staat een vraag over een additie reactie (zie de vraag hierboven). Ik weet dat bij een additie reactie de dubbele binding (in dit geval) wordt verbroken. Ik ben tot de conclusie gekomen dat de O-ion aan ieder H-ion kan maar aan het begin heb je bijvoorbeeld 3 H-ionen zijn dat dan 3 isomeren voor alleen al de eerste C of is aan t eerste C-ion gewoon aan het eerste C-ion en maakt het dan niet uit aan welke H-ion?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] po koolstofchemie

Weet je hoe het mechanisme verloopt voor iets als HCl of HBr? Dan kun je het je ook voorstellen voor HOH ;)

En in een covalente stof heb je geen ionen zoals jij je die nu voorstelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: [scheikunde] po koolstofchemie

Ja dat snap ik wel.

Is het dan zo dat de dubbele binding na de additie van water verdwijnt en dat aan het C-atoom waar de dubbele binding eerst zat, een H-atoom of OH-atoom gebonden wordt en dat aan het C-atoom ernaast dat ook niet over een H-atoom beschikte, ook een H-atoom of OH-atoom wordt gebonden? Als dat klopt dan zijn er dus 2 isomeren:

- Het H-atoom kan (geteld van rechts naar links) op de 8e plek en op de 9e plek

- Het OH-atoom kan op de 9e plek of op de 8e plek

Klopt deze redenering?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] po koolstofchemie

Klopt helemaal Afbeelding Zegt R en S configuratie je ook nog wat?

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: [scheikunde] po koolstofchemie

Oke mooi, dankjewel!

Nee, dat zegt me eerlijk gezegd niets maar daar hebben we ook nog niets over gehad dus ik denk dat t antwoord wat ik nu op de vraag heb wel voldoende is :)

Reageer