[scheikunde] Buffers

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 16

[scheikunde] Buffers

Hallo allemaal,

is er iemand die me in het kort een beetje uit kan leggen wat buffers zijn?

Ik weet het tot zover: het zijn een zuur en een base, die samen een evenwicht vormen met een constante pH.

Mijn voornaamste vraag is: Kan een sterke base ook onderdeel zijn van een buffer?

Ik was op zoek naar toepassingen van Natronloog en toen zag ik dat het als zuurteregelaar fungeert.

Is het niet zo dat een sterke base met een (zwak) zuur als ethaanzuur (azijnzuur) geen evenwicht kan instellen? Ik dacht dat een reactie met een sterke base of een sterk zuur altijd aflopend is..

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Groetjes Elise

Re: [scheikunde] Buffers

Een zuurteregelaar is geen echte definitie en kan een stof zijn die de pH bijregelt zonder te bufferen.

Een sterke base met een zwak zuur levert een evenwicht op van het zwakke zuur en niet met de base.

Een sterke base met voldoende concentratie kan op zich als buffer functioneren omdat het toevoegen van kleine hoeveelheden zuur niet leidt tot (grote) veranderingen in de Ph-waarde.

Berichten: 150

Re: [scheikunde] Buffers

Hallo,

Een buffer is inderdaad een geconjugeerd zuur base paar, die samen de ph constant houden. Voorwaarde hiervoor is dat ze in voldoende hoge concentratie aanwezig zijn, en dat het om een zwak zuur/base gaat.

De reden hiervoor is de volgende:

Een bufferpaar moet zowel H+ kunnen opnemen, als afgeven, om de pH constant te houden. Dit is mogelijk bij een zwak zuur/base. Dit is echter niet mogelijk bij een sterk zuur/base. Een sterk zuur zal heel erg snel zijn H+ ionen afsplitsen, maar de geconjugeerde base is ZEER zwak, en neemt dus weinig of geen H+ ionen op. Vandaar het ontbreken van de bufferwerking in een nuttig werkbaar pH-gebied.

Een sterke base kan een evenwicht instellen, dus een buffer maken, door het gedeeltelijk neutraliseren van een zwak zuur.

NaOH + HOAc -> NaOAC + H2O

Zo krijg je dus een geconjugeerd systeem van zuur en base, een buffer dus.

Reageer