AZO Kleurstoffen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3

AZO Kleurstoffen

Beste.

Ik heb een vraag wat met mijn vakgebied te maken heeft.

Ik ben werkzaam in de zoetwaren en werk veel met kleurstoffen.

Zo ook met Azo kleurstoffen, deze kleurstoffen hebben een dubbele stikstof binding.

Azo kleurstoffen kunnen bij sommige mensen bijwerkingen veroorzaken zoals hyperactiviteit of concentratie stoornissen.

Wanneer je deze Azo kleurstoffen in een milieu brengt waar actieve koolstof (norit) aanwezig is dan kun je deze kleurstoffen niet meer detecteren met HPLC of gaschromatografie.

Hoe komt dit want ik weet niet veel over de achtergrond van deze analyse methodes.

Is het zo dat de actieve koolstof de meting verstoord omdat deze koolstof alles zwart kleurt?

Absorbeert de koolstof deze Azo kleurstoffen waardoor deze kleurstoffen niet meer als molecuul herkend worden?

Zou in het laatste geval deze Azo kleurstoffen nog een allergische reactie kunnen veroorzaken?

Wie kan het mij vertellen?

Groetjes en bedankt.

Berichten: 53

Re: AZO Kleurstoffen

Beste apr,

Actieve kool absorbeert de kleurstoffen. Actieve kool neemt eerst de grotere moleculen op en daarna pas kleinere. Als er voldoende kool aanwezig is zal het alle kleurstof absorberen.

voor het injecteren in een hplc of gc zul je het monster moeten filteren. hiermee raak je de actieve kool met de geabsorbeerde stoffen kwijt.

Wat er niet in zit kun je ook niet meten

Berichten: 119

Re: AZO Kleurstoffen

hier op de zaak doen we dezelfde test op leder en we gebruiken EXtrelut kolommen om de samples te filtreren, ik geloof dat dat silicic acid bevat.

Cas nr 6855-54-9

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: AZO Kleurstoffen

Beste.

Bedankt voor jullie reacties.

In de analyse samples zijn de AZO kleurstoffen dus niet meer te deceteren omdat deze samen het de actieve koolstof eruit gefilterd zijn.

Echter in het eindproduct zijn deze AZO kleurstoffen nog wel aanwezig,

maar dan in geabsobeerde toestand.

Mijn vraag wordt nu wel wat medisch... maar zouden deze AZO kleurstoffen (in geabsorbeerde toestand) in het menselijk lichaam nog een allergische reactie kunnen veroorzaken??

Re: AZO Kleurstoffen

Ik weet niet wat ze je verteld hebben maar azokleurstoffen zijn niet bekend als allergeen.

zie: http://www.food-info.net/nl/colour/azo.htm

Je blijft wel tamelijk vaag over het eindproduct, bevat dit nog de actieve kool?

Waarom filter je de actieve kool niet weg of is het eindproduct wat anders?

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: AZO Kleurstoffen

Ik kan me voorstellen dat het wat warrig wordt...

Je hebt gelijk dat AZO kleurstoffen niet onder de groep allergenen vallen.

Maar tegenwoordig is het zo dat indien een product een AZO kleurstof bevat men op de verpakking van dit product een soort van waarschuwing moet vermelden. Zoiets in de trend van "bevat AZO kleurstof, kan de oplettendheid van kinderen nadeling beinvloeden".

Nu kan het zijn dat zwarte zoetwaren ( bijv drop) welke gekleurdt zijn met actieve koolstof E153 via kruiscontaminaties ook andere kleurstoffen kunnen bevatten en dus mogelijk ook met een AZO kleurstof.

Echter de kleurstoffen zitten geabsorbeert aan de koolstof en een analyse via HPLC of GC wijst ook op niets.

Als je dit nu analytisch benaderd wat moet je dan doen.

Declareren??

Het is niet aantoonbaar.

Is er gevaar voor concentratie stoornissen bij diegene die er gevoelig voor zijn?? De keurstoffen zijn geabsorbeert.

Ik ben er persoonlijk niet voor om iets te melden op de verpakking als het geen zin heeft.

Re: AZO Kleurstoffen

Een probleem dat ik me kan voorstellen.

Als de gebruikte kool niet gebruikt is in een of ander proces als absorbent dan kun je het beschouwen als schoon, eventuele toch aanwezige sporen door kruiscontaminatie zullen onder de condities in het spijsverteringskanalen niet worden vrijgemaakt.

Ik neem aan, maar ik ken de regelgeving niet, dat je in deze situatie niets hoeft te melden.

Je zult anders bezig blijven want waarom zou de kool bv geen benzeen uit de buitenlucht (benzinedampen,uitlaatgassen) kunnen hebben geabsorbeert.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: AZO Kleurstoffen

het is mogelijk om een technisch hulpmiddel niet te declareren als ingrediënt. Dan is het natuurlijk wel de vereiste dat het middel food grade is.

om een voorbeeld te noemen. zonnebloemolie toevoegen aan blancheerwater bij champignons om te dienen als anti-schuim middel.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 119

Re: AZO Kleurstoffen

je zou een delaratie van de leverancier van de kool kunnn vragen.

als er dan in je productieproces niets aan AZO wordt gebruikt dan kun je er natuurlijk vanuitgaan dat er geen AZO_kleurstoffen in zitten.

anders is het misschien nuttig om contact op te nemen met TÜV in duitsland.

die doen ook veel testen omtrend AZO-kleurstoffen

Reageer