Ammonia verdunnen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 10

Ammonia verdunnen

Hallo, Ik heb een noob vraag.

Als ik ammonia heb waar de verhouding van de ammoniak in de ammoniaoplossing hoger is dan dat ik nodig heb, kan ik dit percentage verlagen door gewoon water toe te voegen in de juiste hoeveelheid?

Wat misschien wel makkelijker is: Wie weet waar, welke (goede) ammonia, zonder verdere toevoegingen verkocht word met 10% ammoniak?

Tevens hoe dit het beste op te slaan om het zo goed mogelijk te houden (soort houder, omgeving enz.)?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Ammonia verdunnen

Verdunnen naar verhouding, 10% ammonia is denk ik wel bij de gemiddelde bouwmarkt te vinden. Opslaan in een goed gesloten verpakking en in een goed geventileerde plaats
De natuurwet overheerst overal en leid tot bevruchting en word soms zwanger .

Berichten: 10

Re: Ammonia verdunnen

Ik ga ervanuit dat er wel verschil is in kwaliteit? Wat suggesties om rotzooi te voorkomen zijn welkom.

En verdunnen met gewoon water dus, als het meer dan de benodigde 10% is, begrijp ik.

Berichten: 3.145

Re: Ammonia verdunnen

In Nederland is 10% ammonia niet bij de bouwmarkt te krijgen. Het meest sterke is 5%. Wil je sterkere ammonia, dan moet je dit zelf maken, bijvoorbeeld door 5% ammonia te verwarmen en het ontwijkende gas te leiden in andere 5% ammonia. Op die manier maak je gemakkelijk concentraties van 10% en ook nog wel hoger.

In Belgie is het misschien nog wel te koop. Twee jaar geleden heb ik daar in een Delhaize supermarkt 12% ammonia gekocht. Of dat nu nog kan weet ik niet.

Berichten: 10

Re: Ammonia verdunnen

Dank voor je antwoord Woelen. Ook aan Cryonic trouwens.

Ik bedacht me ineens dat ik nog manieren heb.

Woelen bedenk wel dat je het tegen een noob hebt

op dit gebied. Hoe gemakkelijk is dat precies?

Maar misschien is het nog makkelijker dat ik de 18%

oplossing die ik kan krijgen verdun met gewoon water?

Of werkt dat niet zo makkelijk?

Berichten: 493

Re: Ammonia verdunnen

Je kan een apotheek proberen.

Niet elke apotheek werkt hieraan mee, maar metname bij de wat oudere apotheken

kun je geluk hebben.

Je kan deze oplossing het beste opslaan in een koelkast of in een kelder.

Metname wanneer het warm weer is.

Berichten: 3.145

Re: Ammonia verdunnen

TNasty schreef: Maar misschien is het nog makkelijker dat ik de 18%

oplossing die ik kan krijgen verdun met gewoon water?

Of werkt dat niet zo makkelijk?
Als je aan een 18% oplossing kunt komen, dan is het natuurlijk veel eenvoudiger om te mengen. Als je tot 10% wilt komen, dan zou ik aan 1 kilo ammonia 800 gram water toevoegen. Aangezien de dichtheid van ammonia wat lager is dan die van water zou ik voor volumes uitgaan van 1 liter ammonia (18%) op 750 ml water. Dan zit je behoorlijk dicht bij je 10%, zeker niet lager dan 9,5% en zeker niet hoger dan 10,5%.

Berichten: 10

Re: Ammonia verdunnen

Dan valt het mee. Bedankt Woelen.

Berichten: 10

Re: Ammonia verdunnen

Als het nu een 25% oplossing betreft, wijkt de dichtheid dan veel af t.o.v. 18%?

Ik zie inderdaad dat op een 1 kg ammoniaoplossing, ieder daarvan tiende deel (100 gram) aan water toegevoegd de concentratie van de oplossing 1% verlaagd.

Hoeveel zou de afwijking zijn bij 25% ammonia?

Berichten: 52

Re: Ammonia verdunnen

In Gamma (doe-het-zelf-zaak) in België heb ik NH3 gekocht van 12%! Kost niet veel!!

Grts, Gert

Berichten: 3.145

Re: Ammonia verdunnen

TNasty schreef: Als het nu een 25% oplossing betreft, wijkt de dichtheid dan veel af t.o.v. 18%?

Ik zie inderdaad dat op een 1 kg ammoniaoplossing, ieder daarvan tiende deel (100 gram) aan water toegevoegd de concentratie van de oplossing 1% verlaagd.

Hoeveel zou de afwijking zijn bij 25% ammonia?
De dichtheid is nog iets lager. Deze is ik meende mij te herinneren 0,88 gram per ml. Met deze dichtheid moet jij in staat zijn om 25% ammonia te verdunnen tot 10% ammonia.

Wat je natuurlijk ook kunt doen is die 12% ammonia kopen in Belgie en dat nog iets verdunnen. Dat is wellicht goedkoper. De dichtheid van 12% ammonia schat ik in de buurt van 0,95 gram per ml.

Berichten: 10

Re: Ammonia verdunnen

Bedankt Gert en Woelen. De Gamma is hier in NL wel bekend. Ik kan eens een kijkje nemen, maar misschien is het assortiment in BE anders.

Woelen ik ga eens kijken of ik een correcte berekening kan maken.

Reageer