[scheikunde] Hybridisatie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 12

[scheikunde] Hybridisatie

In een oefentoets stond de volgende vraag:

Wat is de hybridisatie van elk C-atoom in propionitryl CH3 CH2 CN?

Geef ook de moleculaire geometrie van elk C-atoom.

Voor zover ik weet is de geometrie en hybridisatie afhankelijk van het aantal ladingswolken (Charge Clouds).

Mijn vraag is, hoe bepaal je in dit geval de hoeveelheid ladingswolken?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Hybridisatie

Jullie hebben hier vast regels voor gekregen. Hoeveel elektronen probeert elk van de atomen om zich heen te verzamelen? Waar komen die vandaan? Maak eens een beginnetje op het huiswerkforum, dan helpen we je verder.

Berichten: 12

Re: [scheikunde] Hybridisatie

Jullie hebben hier vast regels voor gekregen. Hoeveel elektronen probeert elk van de atomen om zich heen te verzamelen? Waar komen die vandaan? Maak eens een beginnetje op het huiswerkforum, dan helpen we je verder.
Ik zal proberen een begin te maken.

Na het zorgvuldig bestuderen van covelante binding, lewis structuur en hybridisatie ben ik tot het volgende gekomen.

Als eerste ga ik de stoffen splitsen in CH3+, CH2 en CN-.

Vervolgens maak ik hier een lewisstructuur van.

CH3+ heeft dan 3 bindingen en 0 vrije elektronenparen en heeft dus in totaal 3 ladingswolken, wat neer komt op een sp2 hybridisatie en Trigonal planar is.

CH2 heeft dan 2 bindingen en 1 vrije elektronenpaar en heeft dus in totaal 3 ladingswolken, wat neer komt op een sp2 hybridisatie en Bent is.

CN- heeft dan 1 binding en 1 vrije elektronenpaar heeft dus in totaal 2 ladingswolken, wat neer komt op een sp hybridisatie en lineair is.

Ben ik zo op de goede weg?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Hybridisatie

Bij de eerste 2: doet de C-C binding ineens niet meer mee?

Berichten: 12

Re: [scheikunde] Hybridisatie

Bij de eerste 2: doet de C-C binding ineens niet meer mee?
Als ik het goed begrijp moet je de formule in zijn geheel uitschrijven met behulp van Lewis en dan de hoeveelheid bindingen en vrije elektronenparen van elk c-atoom bepalen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Hybridisatie

Jep. Het simpelste trucje is gewoon bindingen en vrije elektronenparen tellen. Voor elke dubbele binding aan C,N,O de sp met 1 omlaag, voor een driedubbele binding gaat deze met 2 omlaag.

Berichten: 12

Re: [scheikunde] Hybridisatie

Jep. Het simpelste trucje is gewoon bindingen en vrije elektronenparen tellen. Voor elke dubbele binding aan C,N,O de sp met 1 omlaag, voor een driedubbele binding gaat deze met 2 omlaag.
Ok, dus voor de eerste 2 C-atomen geldt dan dat ze elk 4 bindingen hebben, dus een sp3 hybridisatie, en de laatste C-atoom 2 bindingen met 1 vrije elektronenpaar, dus een sp2 hybridisatie?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: [scheikunde] Hybridisatie

Fuzzwood schreef:Jep. Het simpelste trucje is gewoon bindingen en vrije elektronenparen tellen. Voor elke dubbele binding aan C,N,O de sp met 1 omlaag, voor een driedubbele binding gaat deze met 2 omlaag.
Ok, dus voor de eerste 2 C-atomen geldt dan dat ze elk 4 bindingen hebben, dus een sp3 hybridisatie, en de laatste C-atoom 2 bindingen met 1 vrije elektronenpaar, dus een sp2 hybridisatie?
welk vrij elektronenpaar?
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 12

Re: [scheikunde] Hybridisatie

Maikey schreef:
Fuzzwood schreef:Jep. Het simpelste trucje is gewoon bindingen en vrije elektronenparen tellen. Voor elke dubbele binding aan C,N,O de sp met 1 omlaag, voor een driedubbele binding gaat deze met 2 omlaag.
Ok, dus voor de eerste 2 C-atomen geldt dan dat ze elk 4 bindingen hebben, dus een sp3 hybridisatie, en de laatste C-atoom 2 bindingen met 1 vrije elektronenpaar, dus een sp2 hybridisatie?
welk vrij elektronenpaar?
De laatste C-atoom heeft toch 1 binding met de middelste C-atoom en een driedubbele bindingen met N? Doet de laatste vrije elektronenpaar van N dan niet mee in dit geval?

Berichten: 12

Re: [scheikunde] Hybridisatie

Typhoner schreef:
Maikey schreef:

Ok, dus voor de eerste 2 C-atomen geldt dan dat ze elk 4 bindingen hebben, dus een sp3 hybridisatie, en de laatste C-atoom 2 bindingen met 1 vrije elektronenpaar, dus een sp2 hybridisatie?
welk vrij elektronenpaar?
De laatste C-atoom heeft toch 1 binding met de middelste C-atoom en een driedubbele bindingen met N? Doet de laatste vrije elektronenpaar van N dan niet mee in dit geval?
Ik denk dat ik het nu snap, de eerst twee C- atomen hebben 4 bindingen (sp3) en de laatste 2 bindingen (sp). Toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Hybridisatie

Helemaal perfect. Kun je die van stikstof ook uitvogelen?

Berichten: 12

Re: [scheikunde] Hybridisatie

Helemaal perfect. Kun je die van stikstof ook uitvogelen?
Hier kom ik niet uit, kun je me misschien hiermee op gang helpen?

Volgens mij kan de N-atoom hier niet gehybridiseert worden want het heeft maar 1 binding.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: [scheikunde] Hybridisatie

Fuzzwood schreef: Helemaal perfect. Kun je die van stikstof ook uitvogelen?
Hier kom ik niet uit, kun je me misschien hiermee op gang helpen?

Volgens mij kan de N-atoom hier niet gehybridiseert worden want het heeft maar 1 binding.
alleen maar een binding? Niet nog iets "anders"?
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 12

Re: [scheikunde] Hybridisatie

Ja nog een vrije elektronenpaar, maar die is toch niet van belang?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Hybridisatie

Tuurlijk wel, die kun je ook onder "binding" classificeren. Als je propanitril zou protoneren, zou je eindigen met -C≡N+-H, tussen de N en H zit dan een datieve binding. Een vrij elektronenpaar telt dus wel degelijk mee in de ruimtelijke structuur, die bezet nl. gewoon een sp-orbitaal.

Reageer