Verestering

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Verestering

Hallo,

Klein vraagje;

Ik moet m-nitrobenzoezuur veresteren tot m-nitrobenzoaat. Waarom moet dit m-nitrobenzoezuur helemaal droog zijn vooraleer je het veresterd? Ik weet dat de opbrengst dan verlaagd wordt, maar waarom? Is het omdat de reactie dan niet naar rechts doorgaat omdat er water aanwezig is, of...?

Berichten: 150

Re: Verestering

Een verestering moet inderdaad in een overmaat alcohol gebeuren.

Water zou het gevormde ester opnieuw kunnen hydrolyseren.

Berichten: 6

Re: Verestering

Ok, bedankt!

Weet je misschien ook waarom genitreerde acetofenon zich afscheidt als een geelbruinig gekleurde neerslag als je het uitging over ijs?

Is het door de intenste afkoeling, of..?

Berichten: 164

Re: Verestering

ik verwacht omdat het niet oplost in water en je het onder de smelttemperatuur brengt

Berichten: 6

Re: Verestering

Ja, dat zou ik ook denken, maar hoe verklaar je dan de kleursverandering? Want vóór je het uitgiet over ijs, is het een kleurloze oplossing..

Berichten: 164

Re: Verestering

dat de p-nitroacetofenon gekleurd is, verbaasd mij niet als ik naar de structuur kijk, maar waarom het in de oplossing kleurloos is weet ik niet

Berichten: 6

Re: Verestering

Het is m-nitroacetofenon. :p

Berichten: 164

Re: Verestering

oh natuurlijk, het keton is een metarichter en niet een ortho/para richter zoals ik aannam. Maar dan verbaasd het me nog steeds niet dat het een kleur heeft :P. maar ik kan niet verklaren waarom het in de oplossing kleurloos is. Wat is het organisch oplosmiddel dat je gebruikt?

Berichten: 6

Re: Verestering

Het is gemengd met salpeterzuur, zwavelzuur en acetofenon.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Verestering

Omdat de nitrogroep een beetje als base kan optreden. Het heeft op het stikstofatoom na dezelfde structuur als een carbonzuur.

Reageer