[scheikunde] standaardadditie methode

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

[scheikunde] standaardadditie methode

Ik heb een reeks verdunningen. Ik wil graag een calibratielijn maken met de standaardadditiemethode. Maar hoe bereken ik hiervan de concentratie die ik op mijn x-as moet zetten?

Ik voeg dan aan elke verdunning een constant volume van 1mL toe

Bereken ik dan de concentraties door bijv.

1mL tonic + 2.5 ml standaardoplossing + 2.5 ml 2M H2SO4 en dan aanvullen met 100mL demiwater

Ik bereken deze concentratie als volgt

(1+2.5)/1000 x 10.00 mg en dan delen door 0.1L

Dus mijn eigenlijke vraag is moet je je constante volume bij standaardadditie optellen bij je standaardoplossing

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: [scheikunde] standaardadditie methode

wat en hoe ga je analyseren? is het met GC, UV, ....
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 10

Re: [scheikunde] standaardadditie methode

met een fluorimeter

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: [scheikunde] standaardadditie methode

eigenlijk moest ik het niet weten :)

Bij standaardadditie is je x-waarde alleen de standaardoplossing die je toevoegt. Je onbekende kan je niet meerekenen, want die is, ... onbekend.

Je krijgt dan als ijklijn een rechte die ergens in het negatieve gebied de x-as snijdt, en die waarde is de concentratie/gehalte/hoeveelheid in je onbekende (afhankelijk van hoe je werkt). In dit geval dus de concentratie in je verdunde oplossing. Je weet het volume aan onbekende in die oplossing (1 mL), dus dan is het een koud kunstje om de concentratie in je oorspronkelijke oplossing te vinden.

Vraag: je bedoelt toch "aanlengen met demiwater tot 100 mL"?
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 10

Re: [scheikunde] standaardadditie methode

ja maar ik wil kininegehalte in tonic weten. ik weet toch dat ik 1mL tonic moet toevoegen??

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: [scheikunde] standaardadditie methode

maar jouw berekening gaat ervan uit dat de concentratie in de tonic hetzelfde is als in de standaard. Het punt is nu juist dat je die concentratie niet kent. Je weet het volume aan tonic dat je toevoegt, en met de gemeten concentratie van de verdunde oplossing kan je aan de slag.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 10

Re: [scheikunde] standaardadditie methode

Ohw ik dacht de ik zet mijn verdunningen uit op de x-as en mijn fluorescentie intensiteit op de y-as. Daarna zou ik toch met de formule van de lijn mijn concentratie kunnen berekenen door y=0 te stellen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: [scheikunde] standaardadditie methode

Ohw ik dacht de ik zet mijn verdunningen uit op de x-as en mijn fluorescentie intensiteit op de y-as. Daarna zou ik toch met de formule van de lijn mijn concentratie kunnen berekenen door y=0 te stellen?
ja dat bedoel ik ook (snijpunt met x-as is voor y=0).
This is weird as hell. I approve.

Reageer