Ester maken

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 22

Ester maken

Een ester is het reactieproduct van een carbonzuur en een alcohol, ontstaat bij deze reacties ALTIJD H2O?

Want ik dacht dat - als er een ester gevormd wordt - de ester van het zuur de C=O krijgt en het water de OH groep, en dan van het acohol krijgt de ester de O en het water de H.

Zodat je dit krijgt:

Afbeelding

Hierbij is R1 de koolstofketen van het carbonzuur en R2 de koolstofketen aan het alcohol.

Nogmaals: Wordt er bij estervorming ook altijd H20 gevormd?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Ester maken

Yui-chan schreef: Een ester is het reactieproduct van een carbonzuur en een alcohol, ontstaat bij deze reacties ALTIJD H2O?

Want ik dacht dat - als er een ester gevormd wordt - de ester van het zuur de C=O krijgt en het water de OH groep, en dan van het acohol krijgt de ester de O en het water de H.

Zodat je dit krijgt:

O

//

R1-C + H2O

\

O-R2

Hierbij is R1 de koolstofketen van het carbonzuur en R2 de koolstofketen aan het alcohol.

Nogmaals: Wordt er bij estervorming ook altijd H20 gevormd?

Alvast bedankt!
als het ester gevormd wordt uit een alcohol en een carbonzuur wel, ja. (er zijn immers ook andere manieren om esters te vormen, en daar hoeft dit niet het geval te zijn)
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 22

Re: Ester maken

Typhoner schreef:
Yui-chan schreef: Een ester is het reactieproduct van een carbonzuur en een alcohol, ontstaat bij deze reacties ALTIJD H2O?

Want ik dacht dat - als er een ester gevormd wordt - de ester van het zuur de C=O krijgt en het water de OH groep, en dan van het acohol krijgt de ester de O en het water de H.

Zodat je dit krijgt:

      O

      //

R1-C          + H2O

      \

      O-R2

Hierbij is R1 de koolstofketen van het carbonzuur en R2 de koolstofketen aan het alcohol.

Nogmaals: Wordt er bij estervorming ook altijd H20 gevormd?

Alvast bedankt!
als het ester gevormd wordt uit een alcohol en een carbonzuur wel, ja. (er zijn immers ook andere manieren om esters te vormen, en daar hoeft dit niet het geval te zijn)
Oh oké, bedankt!

Ik heb morgen een PTA en alleen deze estervorming wordt behandeld. Bedankt voor je bericht ;)

Reageer