H3O+ en H3O

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 52

H3O+ en H3O

Hey allemaal!

Ik zat met een vraagje over het molecuul H3O+:

Volgens internet is H3O+ een binding van H2O met daaraan een proton toegevoegd (dus gewoon een positief waterstofion). Dan krijg je een datieve covalente binding tussen het H-ion en het O-atoom ==> De formele lading van O wordt dan +1, dus heel het molecuul is dan +1.

Maar kan H2O ook niet gewoon een H-atoom opnemen en dus 3 'gewone' covalente bindingen hebben en 1 elektronenpaar en 1 vrij elektron? Dan is het gehele molecuul toch niet geladen?

Alvast bedankt!

Gert

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: H3O+ en H3O

denk aan de octetregel!
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 52

Re: H3O+ en H3O

OOh jhaa!!! :D Amai, dat ik zoiets over het hoofd kon zien!! :s

heel hard bedankt!! :D

Gert

Berichten: 74

Re: H3O+ en H3O

De covalente binding in H3O+ tussen het extra waterstof atoom en het zuurstofatoom is een zogeheten datieve covalente binding. Dit betekent dat beide elektronen die nodig zijn voor de covalente binding van het zuurstofatoom komen, aangezien het proton geen elektronen heeft.

Als je vervolgens de formele lading uitrekent zul je zien dat de formele lading voor zuurstof +1 is, en voor de waterstof atomen 0 is. Dit betekend dus dat het hele molecuul +1 is geladen.

In dit topic heb ik al eens eerder uitgelegd wat een datieve covalente binding precies is.

Edit: Misschien heeft mijn bericht een verkeerde toon.

Het lijkt erop dat je alles al snapt, maar iedereen is wel eens in de war met zijn gedachten. Dat heb ik ook wel eens :D
I'm not crazy; my mother had me tested.

Reageer