methyleenchloride

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

methyleenchloride

weet iemand wat er gebeurt als je methyleenchloride in gasvormige toestand op druk gebracht tegen een water kolom laat 'duwen' ? gaat het gas zich 'mengen' op 1 of andere manier. Misschien typische vraag maar ik ben geen chemicus :-( dus hoop dat jullie mijn onhandigheid vergeven.....

Berichten: 677

Re: methyleenchloride

Ik neem aan dat je weet dat methyleen chloride niet mengbaar is met water, en een dichtheid heeft die groter is dan die van water. Als je dus water en methyleenchloride samengiet, krijg je twee lagen, waarvan de onderste methyleenchloride is.

Het kookpunt van methyleenchloride is 40 °C.

Als we nu methyleenchloridedamp van 40 °C in contact brengen met water, dan zal dat water uiteraard opwarmen. de methyleenchloridedamp zal afkoelen, en komt daardoor onder het kookpunt en zal condenseren tot vloeistof, die uiteraard niet mengbaar is met water. Je krijgt dus twee lagen. Naarmate er meer methyleenchloride condenseert, en zijn warmte afgeeft aan het water, en zal de temperatuur hiervan stijgen tot 38,1 °C. Op dit punt wordt er een zogenaamde azeotroop gevormd. Dit is een dampmengsel dat 1,5 % water bevat, en dus 98,5 % methyleenchloride. Als dit dampmengsel condenseert krijg je opnieuw ontmenging in twee lagen.

Dit alles geldt bij een druk van 1 atmosfeer. Bij een hogere druk zal het kookpunt van zowel methyleenchloride als water stijgen, en is het niet eenvoudig om uit te maken hoe de azeotroop zich zal gedragen.

Berichten: 5

Re: methyleenchloride

Dank voor de uitleg, maar wat gebeurt er als het water bv 50 graden is ? en het methyleengas dus niet condenseert

Reageer