Nafta

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1

Nafta

Wie kan mij vertellen hoe schadelijk nafta is als je dit verneveld?

Het verhaal is namelijk zo, ik ben zelf werkzaam in een drukkerij als offsetdrukker. In een drukkerij worden vele chemische stoffen gebruikt het meeste van deze stoffen kan je ondervangen door latex handschoen te gebruiken. Maar eens per dag worden we voor twee minuten blootgesteld aan nafta met 1% naftaleen. De nafta wordt verneveld over de inktbakken, deze krijgen een soort laagje met nafta op de inkt zodat de inkt niet meer aandroogd en de volgende dag zonder vellen in de inkt weer gedrukt kan worden.

Ik maak mij zorgen om de gezondheid van ons, het vernevelde nafta wordt ingeademt en komt diep in de longen terecht wat volgens mij uiteindelijk tot ernstige ziektes kan lijden.

Wie kan mijn verhaal onderbouwen?

Want een adviseur kwaliteit, arbo & milieu zegt dat de grenswaarde voor naftaleen 0,1 part per million mag zijn, maar volgens mij gaan we daar grof overheen na een twee minuten vernevelen van het product nafta. Diezelfde adviseur zegt dat het vernevelen van 20ml nafta dus niet schadelijk is en binnen de norm blijft van 0,1 ppm blijft....

help!!! wat is waar en wat raden jullie mij aan?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Nafta

Is inderdaad niet erg gezond als je dat in een niet-geventileerde ruimte en dan ook nog dagelijks doet. Leg die arbo arts eens de schildersziekte voor.

(Overigens is chemische stof een pleonasme. Elke stof is chemisch, zelfs water en zuurstof)

Berichten: 149

Re: Nafta

Een werkgever is verplicht om zijn personeel te beschermen tegen blootstelling aan gevaarlijke stoffen. Dat kan zijn met bijvoorbeeld afzuiging of Persoonlijke beschermingsmiddelen.

Is er een medezeggenschapsraad (OR ofzo) in jullie bedrijf aanwezig? Zij kunnen en mogen een onafhankelijk adviseur over dergelijke problemen raadplegen.

In een uiterst geval zou je zelf een melding bij de arbeidsinspectie kunnen maken.

Overigens lijkt mij dit probleem snel verlopen met afzuiging boven de inktbakken. (misschien kun je de opgezogen nafta wel terugwinnen.. stukje kostenbesparing.. ;) )

Berichten: 70

Re: Nafta

Of kijken of er een geschikt masker voor te verkrijgen is. (Ik zie nu dat je de PBG's noemt, daar valt deze natuurlijk onder!)

Reageer