Reacties met natriummolybdaat

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 71

Reacties met natriummolybdaat

In mijn ogen is natriummolybdaat dihydraat (Na2MoO4.2H2O) een saai stofje. Het is een witte kristallijne verbinding en lost op in water. Daarmee is bijna alles gezegd.

Het reageert wel met een waterige zilvernitraat oplossing en vormt een witte neerslag bestaande uit zilvermolybdaat. Verder meen ik me te herinneren dat het ook azuurblauwe complexen kan opleveren in water.

Meer reacties ken ik voorlopig niet.

Suggesties anyone?
Hitting it... by chance?


Gebruikersavatar
Berichten: 71

Re: Reacties met natriummolybdaat

Hoewel alle 3 de artikels over ammoniummolybdaat gaan ipv natriummolybdaat kan ik er toch uit afleiden dat aanzuren met bijvoorbeeld HCl op een of andere manier een molybdaat polymeer oplevert. De moleculaire formule kan je dan afleiden door dit "polymeer" neer te slaan met zilvernitraat.

Ik vind het wel vreemd dat er bij aanzuren geen stabiel H2MoO4 en NaCl ontstaat. Zou dit wel het geval zijn dan volstaat een eenvoudige reactie met ammoniak ter vorming van ammoniummolybdaat.

Blijkbaar kan ammoniummolybdaat gebruikt worden voor fosfaatbepaling en vormt het daarbij een gele neerslag. Ook las ik dat het toegepast wordt bij desulfonatie en zelfs denitroficatie. Benieuwd of het werkt.
Hitting it... by chance?

Re: Reacties met natriummolybdaat

een fosforbepaling met natriummolybdaat en een blauwe kleur

http://dspace.howest.be/bitstream/10046/46..._+Ysenbaert.pdf

Reageer