specifieke alcoholbepaling uit bier

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

specifieke alcoholbepaling uit bier

Hallo,

ik heb een vraag over het bepalen van het specifieke alcoholpercentage in bier.

Ik brouw zelf bier in een fermentor, hier neem ik elke dag een monster uit om het alcoholpercentage te bepalen.

Nu wil ik het specifieke alcohol gehalte weten.

Ik kan allerlei methoden vinden om een indicatie te krijgen van het alcoholgehalte, maar ik wil liefst zo nauwkeurig mogelijk het alcoholgehalte bepalen.

zoals gezegd wil ik tijdens de fermentatie metingen doen, dan zullen er dus nog veel restsuikers aanwezig zijn, hierdoor zullen veel methoden onnauwkeurig worden.

Heeft iemand een idee welke methode ik het best kan gebruiken?

Groet Teun

Berichten: 53

Re: specifieke alcoholbepaling uit bier

Beste Teunn,

Er zijn diverse methode om alcohol te meten. Het makkelijkste is het meten met een HPLC maar die zijn nogal duur voor de hobby. Daarnaast kun je het berekenen aan de hand van het soortelijk gewicht van je stoffen. Dan meet je het s.g. van je vloeistof (bier). Daarna meet je de brix om je suikergehalte te weten. dan meet je het zuurgehalte van je vloeistof om een correctie toe te passen op je brixwaarde. 1 brix in water heeft een s.g. van 1.0039. Ethanol heeft een s.g. van 0,79 geloof ik. Als je dan ook nog weet wat het s.g. is van de rest van je vloeistof ben je klaar. met dit laatste bedoel ik wat er aan eiwitten en aroma in je vloeistof zit en wat voor s.g die vloeistof heeft. Als je dit alles weet is het een simpele berekening om te weten hoeveel alcohol je hebt. Als je de s.g. en de hoeveelheid van je suiker en "overige vloeistof" weet is de enige variabele het % alcohol om tot het gemeten s.g. van het bier. Oh dit alles moet zonder CO2 in de vloeistof worden gemeten dus je zal het even moeten verwarmen.

Maar waarom wil je dit zo nodig weten? en waarom elke dag? Als je aan het begin van je vergisting het suikergehalte weet kun je daar toch al prima de eindconcentratie mee voorspellen? En als je daarmee wil kijken hoe de vergisting verloopt volstaat en simpele brixmeting om te kijken of het suikergehalte nog steeds daalt.

Reageer