Elektrolyse zink en koper

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 52

Elektrolyse zink en koper

Hey allemaal!

Kan iemand mij helpen met de reacties die aan de elektrodes voorkomen in een elektrolyse?

Ik zou zwavelzuur gebruiken als oplossing en een zink elektrode en een koper elektrode. Koper aan de positieve kant (dus anode) en zink aan de negatieve kant (dus de kathode).

Reactie aan de anode:

oxidatie van Cu, dus:

Cu -2e- --> Cu2+

Hiervan ben ik redelijk zeker, maar ik twijfel over de volgende:

Reactie aan de kathode:

reductie van Zn, dus:

Zn2+ +2e- --> Zn

Klopt deze laatste reactie (van zink aan de kathode?)? En als deze dus klopt, dan moet de elektrode eigenlijk bestaanuit Zn2+ en niet gewoon Zn?

Dankje wel!

Gert

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Elektrolyse zink en koper

Nee, ionen vind je normaal alleen in oplossing. Wat als ik je vertel dat je de anode door wat voor geleidend materiaal dan ook kan vervangen, dat een lager redoxpotentiaal heeft dan koper? Er is namelijk een andere stof aanwezig die als reductor optreedt.

Berichten: 52

Re: Elektrolyse zink en koper

Ik snap het niet zo goed eigenlijk :oops:

Maar klopt de reactie van zink dan wel? Of welke reactie klopt wel, die van zink of koper?

Gert

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Elektrolyse zink en koper

Die van koper klopt, dat is sowieso je oxidator. De oxidatie van zink klopt ook, mits je zinkionen in oplossing zou hebben. Die heb je echter niet, of worden via een andere stof gemaakt en reageren meteen weer weg, en is het dus eigenlijk die andere stof die je echte reductor is.

Ik zal je even de stoffen geven die je daadwerkelijk hebt

Koperplaatje (Cu (s))

Zinkplaatje (Zn (s))

Zwavelzuuroplossing (H+ en SO42-)

Als ik je nu zeg dat het koper niet veel interesseert als je dat in zuur dumpt, en onedele metalen zoals zink en ijzer wel meteen reageren, kun je me dan vertellen wat de reductor is? Het moet een stof zijn die goed elektronen opnemen kan.

Berichten: 52

Re: Elektrolyse zink en koper

Ik snap het eigenlijk niet zo goed... Als zink eerst zink 2+ moet worden, dan is zink toch ook al een oxidator. Daarna zal het terug zink worden en dan is het toch een reductor?

En hoe kan er een andere reductor zijn? Cu is toch al de reductor?

Grts, Gert

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Elektrolyse zink en koper

Maar zink moet helemaal niet geïoniseerd worden. Je zou hem desnoods kunnen vervangen door een grafietstaafje. Je vergeet weer dat je meer stoffen hebt dan alleen maar beide elektroden.

Reageer