[scheikunde] Houtchemie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 8

[scheikunde] Houtchemie

Hey!

Onlangs kreeg ik de volgende vragen voorgeschoteld:

*** Bespreek, dmv microscopische en moleculaire structuur, welke rol cellulose speelt in lignocellulose wanneer dit materiaal onderhevig is aan schuifspankrachten. Verklaar.

Wat is de meest hydrofiele component van lignocellulose?

Bij welke groep polymeren lingine rangschikken? Thermoplasten of thermosets?

*** Rangschik volgende verbindingen naar stijgende weteroplosbaarheid:

Ethanol, aceton, octaan, diëthyleter.

*** Uit welke componenten bestaat Thinner?

Iemand een verklaring?

Alvast bedankt!!

Ruben

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Houtchemie

Kom eerst zelf maar met antwoorden en ideeën :)

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Houtchemie

Met de beste wil van de wereld, maar ik kom er niet uit!

Hoop me hier via dit forum toch iets slimmer te maken! :P

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: [scheikunde] Houtchemie

het lijkt misschien afgezaagd maar soms is "google " je beste vriend in het zoeken naar informatie.

Hier op dit forum (en dat is in het verleden reeds meerdere keren gebleken) zul je nooit direct het antwoord voorgeschoteld krijgen .

doe eerst een beetje moeite om zelf te zoeken ............

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Houtchemie

Jammer genoeg is mijn chemielevel beneden alle peil. Eveneens maakt Google me niet meteen wijzen.

Ik verwacht geen antwoorden, maar misschien maakt me een woordje uitleg al wat slimmer.

Hoe dan ook, erg bedankt voor de hulp op welke manier dan ook!

-Ruben-

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Houtchemie

Vragen voor extra uitleg zodra je een stuk tekst hebt gevonden dat je niet helemaal begrijpt is geen probleem; wachten op ons initiatief echter wel.

Laat eens zien wat je zoal gevonden hebt, toelichting geven wil ik echt wel. Deze vragen zijn niet zomaar uit de lucht komen vallen, hier zit natuurlijk een reden achter. Welke? Studeer je nog en is dit onderdeel van een stage-opdracht? Werk je voor vast bij een houtverwerkingsbedrijf en is dit door een werknemer gevraagd? Enzovoort.

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Houtchemie

Ikzelf ben nog student en deze vragen werden opgesteld op een examen.

Ik ben tot mijn verbazing geslaagd voor deze test, maar op deze vragen kon ik echter geen antwoord geven. Net deze vragen zijn vakgericht en zouden in de toekomst nog wel een van pas kunnen komen. Het lijkt me dus niet slecht dat ik ook deze vragen en de theorie erachter ten volle benut!?

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Houtchemie

Oplossing vraag 2 volgens mij: octaan, ethanaol, ether en dan aceton

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Houtchemie

Over ethanol ben ik het niet eens, denk aan alcoholische dranken ;)

Berichten: 677

Re: [scheikunde] Houtchemie

*** Rangschik volgende verbindingen naar stijgende weteroplosbaarheid:

Ethanol, aceton, octaan, diëthyleter


Ethanol en aceton zijn beiden in alle verhoudingen mengbaar met water, dus wat die twee betreft is er geen verschil in wateroplosbaarheid. Ether is een beetje oplosbaar en octaan niet

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Houtchemie

Dit lijkt me beter! :D

Octaan - diethylether- aceton - ethanol

ethanol: onbeperkt oplosbaar

diethyether= niet alle verhoudingen rekning houden ph waarde

octaan: fysische eigenschap geen oplossing in water

aceton: contstant 77 water 80 bij kamertemperatuur kan je ditoplossen in water

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Houtchemie

bespreek dmv microscopische en moleculaire structuur welke rol cellulose speelt in lignocellulose wanneer krachten op dit materiaal worden uitgeoefend verklaar antwoord: wat is de meest hydrofiele component van lignocellulose bij welke groep van polymeren zou u cellulose rangschikken thermoplasten of thermosets verklaar antwoord:

Niemand?

Mijn interpretatie

Cellulose is een polymeer,

opgebouwd uit glucose-elementen

Thermoset betekent dat het bij verwarming niet meer kan smelten.

Thermoplastisch betekent dat het bij verwarmen plastisch ofwel vervormbaar, of zelfs vloeibaar wordt.

Echter verder kom ik niet...

-Ruben-

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Houtchemie

Kun je cellulose smelten? Denk aan papier.

Berichten: 12

Re: [scheikunde] Houtchemie

Bij welke groep polymeren lingine rangschikken? Thermoplasten of thermosets?

Ik heb het eens opgezocht en dit was wat ik vond:

Lingine: Wordt vaak gebruikt als bindmiddel voor bepaalde stoffen

Polymeren: Stof waarbij moleculen die oorspronkelijk mogelijke vloeistof vormen en zich zodanig aaneen geregen hebben dat er men of meer een vaste stof ontstaat

Thermoplasten: Materiaal van kunststof dat bij sterke verhitting zacht wordt. (kan meerdere malen stollen en smelten)

Thermosets: Polymeer materiaal dat onomkeerbaar uithardt ( dus zijn vorm behoudt en NIET meer kan smelten of stollen het is dus één malig)

Mijn conculsie hieruit is nu: Dat Polymeren Lingine een thermoset is omdat deze zoals er staat een vaste stof ontstaat en lignine vb bij lijm wordt gebruikt en lijm kan ook maar 1 malig hard worden en als je dit wilt smelten verbrand je gewoon de lijm dus Polymeren lingine is een Thermoset

Klopt dit?

Berichten: 12

Re: [scheikunde] Houtchemie

Bespreek, dmv microscopische en moleculaire structuur, welke rol cellulose speelt in lignocellulose wanneer dit materiaal onderhevig is aan schuifspankrachten. Verklaar.

Ik denk dat het dit moet zijn (zie bijlage) Mijn vraag is alleen of je dit misschien kunt inkorten die moleculaire structuur aangezien dit een beetje moeilijk als je dit op een test moet gaaan tekenen iemand ideeën?

Foto moleculaire

Microscopisch niveau: de verschillende "lagen" in de celwand & de

oriëntering van de cellulose-(micro)fibrillen.



• Dunne primaire wand

0,2 μm dik0,2 dik

vlechtwerk van ongeordende ketens van cellulosemoleculen --de fibrillen & lignine

• Dunne secundaire wand Dunne S1:

samengesteld uit 2 CW

samen 0,15 μm dik;

beide celwandenelementen bestaan uit een onder een verschillende hoek geplaatste laag fibrillengeplaatste fibrillen

• Dikkere secundaire wand S2:

ca 5 μm dik

opgebouwd uit in de vezelrichting lopende fibrillenlopende fibrillen

• Binnenlaag of tertiaire wand Binnenlaag S3:

qua opbouw vergelijkbaar met de wand Swand S11

De vezelholte = het lumen :

transport van water en voedingsstoffen;

het lumen van verschillende cellen staat met elkaar in verbinding via door membranen of "terugslagklepjes"afgesloten openingen in de wand

Kan dit kloppen?

Reageer