REDOX

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 18

REDOX

het hele principe van redox is nogal verwarrend voor mij ! zou het mogelijk zijn om hier een soort stappenplan van te kunnen maken ofzo voor het sytematischer te kunnen oplossen, redowreacties? want het is echt chinees voor me, hoe vaak ik de oefeningen & theorie ook bekijk :(

dan heb ik nog een extra vraagje : de theorie is verwarrend maar wat ik eruit opmaak is:

*Oxidatiegetal daalt dus REDUCTIE want het staat iets af Bv CO2 > CO

*Oxidatiegetal stijgt dus OXIDATIE want het krijgt iets bv MG > MGO

dus: Mg > MgO wordt geoxideerd, maar is zelf reductor

CO2 > CO wordt gereduceerd, maar is zelf oxidator

MAAAAAR verder staat: oxidatie = als het elektronen (-) afstaat

reductie = als het elektronen (-) opneemt

dit snap ik niet, is dit nu hetzelfde begrip oxidatie & reductie als hierboven?? want het gaat toch over 2 totaal andere zaken? Bij het eerste gaat het over bv een O-atoom, bij het 2e over een negatief elektron ??

groetjes ! Jill

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: REDOX

Is inderdaad hetzelfde, als iets elektronen verliest, krijgt het vanzelf een meer positieve lading en stijgt dus in oxidatiegetal. Kijk maar wat er gebeurt bij Mg in Mg (s) en MgO. Neem aan dat zuurstof in een verbinding altijd 2- is, de enige echte uitzondering zijn peroxides en andere verbindingen waar meerdere zuurstoffen aan elkaar gekoppeld zijn. MgO is echter neutraal, Mg ook. Om de ladingen voor en na de pijl hetzelfde te houden, moet Mg in MgO dus Mg2+ zijn. Het heeft elektronen afgestaan volgens Mg (s) --> MgO + 2e, en is dus reductor.

Berichten: 83

Re: REDOX

In het begin dat ik redoxreacties moest leren vond ik het ook erg verwarrend.

Zo is Mg (s) --> MgO + 2e dus een reductor, maar het is een oxidatiereactie. Daar kwam ik altijd mee in de war. Als je vaak genoeg oefent dan wordt het vanzelf logischer.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: REDOX

De enige truc (die overigens altijd werkt) is kijken waar de elektronen vandaan komen (die staan dus na de pijl in een halfreactie) en dat is altijd de reductor. En kijken waar ze naartoe gaan, voor de pijl dus in een halfreactie en dat is de oxidator.

Vergeet al die andere onnozele regeltjes, behalve deze: de oxidator in een reactie is altijd het meest elektronenarme molecuul of anion. Kijk maar naar permanganaat. Het mangaan hierin heeft als OG +7. Dichromaat, het chroom heeft als OG +6. Metalen (en dus niet metaalionen!!!) kunnen nooit oxidator zijn omdat ze simpelweg geen ruimte hebben voor extra elektronen.

Een oxidator wordt altijd gereduceerd naar iets met meer elektronen. Een reductor wordt altijd geoxideerd naar iets met meer elektronen. Deze balans ligt vast in de wet van Nernst, en kun je losjes vergelijken met een zuur-base reactie, waar een zuur en base reageert tot een zwakkere base en een zwakker zuur. Hier geldt een zelfde soort evenwicht volgens Henderson-Hasselbalch.

Reageer