nitraties met nitraatzouten

Moderator: ArcherBarry

Reageer

nitraties met nitraatzouten

beste forumgebruikers,

het is waarschijnlijk bij de meesten bekend dat bij een nitratie ook H2SO4/xNO3 gebruikt kan worden i.p.v. H2SO4/HNO3. Dit is vrij handig omdat HNO3 moeilijk te krijgen is en bovendien vrij duur is.

Zelf gebruik ik meestal ammoniumnitraat, omdat het beter oplost dan kaliumnitraat, en bovendien is het ammonium ion lichter wat de concentratie HNO3 verhoogt.

Behalve de twee eerder genoemde zouten, schijnt calciumnitraat ook heel geschikt te zijn omdat CaSO4 onoplosbaar is.(dit heb ik zelf nooit gebruikt)

Welk nitraatzout is het meest geschikt voor nitraties?

ps: hoewel dit onmiddellijk aan explosieven doet denken, vraag ik een scheikundige mening, ik hoef niet te weten op welke manier wat voor stoffen genitreerd kunnen worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: nitraties met nitraatzouten

Ik zou dan wel zorgen dat je calciumnitraat anhydraat neemt. Ik ga er alleen niet van uit dat dit veel beter op gaat lossen in je zwavelzuur.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: nitraties met nitraatzouten

Het probleem van dit idee is dat zodra je met minerale zouten werkt, die heel slecht willen oplossen omdat ze domweg niet ioniseren. Het enige water dat vrij kan komen is na protonatie de dehydratie van salpeterzuur. Er wordt dus 1 mol water per mol nitraat vrijgesteld.

Berichten: 3.145

Re: nitraties met nitraatzouten

Het gebruik van calciumnitraat lijkt mij niet echt een pretje, vooral in de fase van het opruimen. Er blijft een akelige vrijwel onoplosbare koek/slurry van calciumsulfaat achter waar je niet eenvoudig van af komt.

Zelf zou ik kiezen voor natriumnitraat of kaliumnitraat. Zeker in combinatie met licht verwarmen lossen deze prima op in geconcentreerd zwavelzuur en kun je er mee nitreren. Je kunt uit zo'n oplossing ook gemakkelijk 90+ % HNO3 destilleren. Dat laatste heb ik wel eens gedaan.

Gebruik van ammoniumnitraat vind ik persoonlijk iets minder geslaagd. Er is een risico op ongelukken, omdat ammoniumnitraat zeer snel en exotherm kan ontleden tot N2O en water. Je krijgt dan ineens allemaal gasvormige producten die kunnen leiden tot drukopbouw en zelfs explosie. Met natriumnitraat en kaliumnitraat loop je dit risico niet.

Reageer