valdatieproces pasteur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

valdatieproces pasteur

hallo hallo een vraagje heb ik.

ik moet een pasteur valideren in de frisdrank industrie(tenminste ik wil het ver voorbereiden) ;)

iemand enig idee waar ik daar meer over te weten kom?

ik vind niks zomaar op het net(ja deze site hehe)

grt en bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: valdatieproces pasteur

Bedoel je een pasteurpipet?

Berichten: 5

Re: valdatieproces pasteur

nee ik bedoel een produkt pasteur.

wordt gebruikt om siropen te pasteuriseren voor er frisdrank van wordt gemaakt

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: valdatieproces pasteur

Een pasteuriseerketel??

Er bestaat geen product Pasteur, want pasteuriseren is een proces

Berichten: 142

Re: valdatieproces pasteur

Ik ben niet zo thuis in de procestechnologie maar ik doe ff een poging.

Ik zou beginnen met me af te vragen wat het doel is van die pasteur. Waarschijnlijk bewerkstelligt die pasteur een reductie in het kiemgetal?

Daarnaast is de werking van belang: de meeste pasteurs werken met het tegenstroomprincipe, dus de verwarmingsstroom heeft een bepaalde begintemperatuur en het te pasteuriseren product heeft ook een temperatuur.

Wat je met valideren doet is dan je parameters beschrijven waarmee je je doel kunt bereiken.

In mijn (uit de losse pols) voorbeeld zou je de temperaturen van de ingaande stromen en de uitgaande stromen kunnen gaan meten met daarbij het kiemgetal van de ingaande en uitgaande productstroom. Vervolgens kijken met welke temperaturen een voldoende reductie wordt verkregen.

Berichten: 5

Re: valdatieproces pasteur

ingaande temperaturen hoeft niet.

opwarmen tot 85 graden,de tijd hoelang het produkt(de siroop) die temperatuur heeft moet ik meten,dat weet ik,hoelang het afkoelproces is,de stroomsnelheid van de pomp in verhouding tot de temperatuur,bij hoeveel graden het produkt te koud(onsteriel is)en dus gedumpt of geherpasteuriseerd moet worden.Maar er is veel meer.

niemand met echte kennis van zaken,tis dan ook niet echt chemisch maar meer een opwarm en afkoelproces maar toch!!!!

het moet wel gevalideerd worden en zoals aan alles zitten hiet beslist ook ogen en haken aan :)

Berichten: 5

Re: valdatieproces pasteur

ow ja en die tegenstroom waardoor opgewarmd wordt is waarschijnlijk stoom ,dat is het enigste dat verder binnen komt

Berichten: 5

Re: valdatieproces pasteur

nou nou komt er niks meer

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: valdatieproces pasteur

poe poe meneer is een stuk ongeduld.

Als eerste vraag, weet jij wat valide is?

daarnaast is pasteurisatie een proces waarbij alleen de gebruikte stoom steriel kan zijn en product(en) nimmer.

Weet jij de tijd dat jou product op 85 graden moet blijven voor de gewenste xD waarde? dat is namelijk belangrijk om te weten hoe jou regeneratief geplaatst moet worden en eventueel een stoomstoot in je holding buis.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer