meerdere zuren in titratie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

meerdere zuren in titratie

Hallo,

Voor ons profielwerkstuk scheikunde willen wij de concentratie van de gifstoffen in een brandnetel bepalen. We hebben echter een probleem.

Er zijn meerdere zuren in het gif aanwezig, namelijk mierenzuur, choline en serotonine. We willen de concentratie van deze stoffen bepalen aan de hand van een zuur-basetitratie.

Heeft iemand een idee hoe we concentratie van de stoffen kunnen bepalen.

Groetjes Siem & Daphne

Berichten: 150

Re: meerdere zuren in titratie

Daarvoor dien je de pKa's van die zuren teweten te komen...

Berichten: 2

Re: meerdere zuren in titratie

Ja die kunnen we te weten komen. En hoe moeten we dan verder?

Berichten: 244

Re: meerdere zuren in titratie

Als je de pKa's hebt, weet je bij welke pH's je zuren hun zure proton afstaan. Dat is essentieel om te weten, aangezien je bij een zuur base titratie (net als bij andere titraties) een omslagpunt moet gaan zoeken. Dat doe je met een indicator die bij een bepaalde pH omslaat van de ene naar de andere kleur. Denk nu eens verder na wat je moet doen? Nu moet je een stukje in de richting zitten...

Ik zou dit denk ik met HPLC doen, alleen ik denk niet dat je daar de apparatuur en kennis voor hebt...

Berichten: 9

Re: meerdere zuren in titratie

Het is mogelijk om de zuren te scheiden met behulp van een HPLC. Misschien is het mogelijk om een lokale hogeschool te contacteren om te helpen met deze proef. Ik weet bijvoorbeeld dat de afdeling chemie van de Hogeschool Zeeland regelmatig assistentie verleent aan middelbare scholieren die bezig zijn aan hun profielwerkstuk.

Het is ongetwijfeld een uitdagend en leuk practicum om te doen. Zoals onze pimmodenhollander zojuist zei moeten jullie de pKa's te weten zien komen. Hieruit kunnen jullie met een (automatische) een buret en een net labjournaal na het noteren van gegevens verschillende titratiecurven opzetten.

Succes!

Reageer