Kauwgom zo hard maken als steen.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Kauwgom zo hard maken als steen.

Hallo Allemaal,

Voor school heb ik de opdracht gekregen een jeans te maken binnen het Cradle to Cradle concept. De kern van cradle to cradle is: afval = voedsel.

Ik zou graag iets met kauwgom willen doen, maar ik zit met een aantal vragen waar ik geen antwoord op kan vinden.

- Kan je kauwgom blijvend hard maken zonder dat het broos wordt?

- Kan je kauwgom bestand maken tegen warmte (ideaal zou zijn +/- 90 graden)

- Kan je er voor zorgen dat kauwgom niet meer plakt.

(Eigenlijk is het de bedoeling om knopen en ritsen te gaan maken van kauwgom)

Zou iemand mij kunnen helpen of heeft tips voor mij hoe ik dit onderzoek kan aanpakken?

Groeten,

Merel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Kauwgom zo hard maken als steen.

heb jij al uitgezocht wat de ingrediënten en wat de eigenschappen zijn van de ingrediënten in kauwgom (met name de gommen)?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 5

Re: Kauwgom zo hard maken als steen.

Ja dat heb ik gedaan:

''De gum is het belangrijkste ingrediënt. Oorspronkelijk afkomstig van de Sapodilla boom, maar tegenwoordig worden er ook diverse ander natuurlijke gommen gebruikt. Dit wordt gemengd met andere natuurlijke stoffen, zoals bijenwas of glycerine, om een goede consistentie te krijgen. Iedere fabrikant heeft zo zijn eigen gum basis, die niet bekend gemaakt wordt.''

www.food-info.net

''Rubber (C5H8) Functie en Toepassing: zorgen dat de gum goed rekbaar en dus goed te kauwen is.

Herkomst: Natuurlijk rubber wordt gewonnen uit 
planten en bomen.Het komt voor 33% voor als in emulsie uit het sap (latex) van rubberplanten. Een veel gebruikte bron hier voor is de rubberboom: Hevea Brasiliensis.''

''Sommige soorten rubber kun je net zo hard maken als je wilt. Zo kun je er een soort slijm van maken dat langzaam van de wand druipt, of zo veerkrachtig als elastiekjes of een fietsband, of zo hard als steen.
''

''Zeer ver doorgevoerde vulkanisatie levert het harde, nog nauwelijks rubberachtige eboniet (een thermoharder) op.''

Aan de hand van deze informatie denk ik dat het zeker mogelijk is om kauwgom hard te maken. Maar de punten of je kauwgom bestand kan maken tegen warmte en dat het niet meer plakt, daar heb ik (nog) weinig informatie over

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Kauwgom zo hard maken als steen.

Dat is toch helemaal niet cradle to cradle? Oftewel in gewoon Nederlandsch: duurzaam?

Want het is inderdaad niet moeilijk om middels zwavelbruggen rubber hard te maken, gewoon zwavelbloem mengen door de kauwgom en voila.

Maar daarna kun je helemaal niets meer doen met die kauwgom, zelfs verbranden is dan niet handig meer vanwege extra zwaveldioxide-uitstoot. En recyclen is dus niet meer mogelijk, je krijgt het niet meer in een andere vorm.

M.a.w. het product is niet meer bruikbaar in een kringloop.

Edit: na vulcanisatie is het redelijk bestand tegen hitte en plakt het zeker niet meer.

Berichten: 5

Re: Kauwgom zo hard maken als steen.

Dat is inderdaad niet cradle to cradle, maar het zou een mooie bijkomstigheid zijn.

Berichten: 5

Re: Kauwgom zo hard maken als steen.

Is het proces van vulcanisatie om te draaien? Of blijft de kauwgom dan hard?

Kan je daarna nog iets met de kauwgom? Of krijg je dan het zelfde probleem met extra zwaveldioxide-uitstoot?

Ik vond op de website www.icn.nl het volgenden:

''Vulkanisatie zonder zwavel vindt plaats door chloorzwavel te laten reageren met rubber en wordt wel het koude vulkanisatieproces genoemd. Daarnaast zijn ook andere koude vulkanisatieprocessen bekend, waarbij reagentia, zoals bijvoorbeeld benzoylperoxide en diazoaminobenzeen werden toegepast.""

Wanneer je voor de vulcanisatie benzoylperoxide of diazoaminobenzeen gebruikt heb je toch geen last van extra zwaveldioxide-uitstoot?

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Kauwgom zo hard maken als steen.

Dat klopt, als je geen zwavelbruggen maakt heb je geen extra SO2 uitstoot. Jouw probleem is niet nieuw, denk aan de afvalberg van alle afgedankte autobanden.

Berichten: 5

Re: Kauwgom zo hard maken als steen.

Maar is het mogelijk om de vulcanisatie te laten optreden door middel van benzoylperoxide en diazoaminobenzeen? En is het proces van vulcanisatie om te draaien?

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Kauwgom zo hard maken als steen.

Met een peroxide zou dat ook moeten gaan, immers kan zuurstof ook bruggen maken in het polymeer. Het is echter niet reversibel... als je dat lukt word je stinkend rijk.

Reageer