natriummolybaat

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 11

natriummolybaat

ik heb voor mijn eindwerk de opdracht gekregen om ofwel natrium of kalium te bepalen met vlamfotometrie. dit is mijn tweede jaar in het 6de en heb vorig jaar spectrofotometrie gekregen voor mijn eindwerk.

nu vroeg ik mij af of het mogelijk was om met of kalium of natrium een complex te vormen die een kleur geeft waardoor ik mijn onbekende ook kan meten met de spectrofotometer.

ik heb hiervoor ook natriummolybdaat gevonden maar vind nergens een duidelijke beschrijving voor de kleur als deze stof is opgelost. wel dat deze geel van kleur is bij het reageren met waterstofperoxide.

Ik vroeg mij dus af of er nog andere complexen zijn met natrium of kalium die een meetbare kleur geven.

hou wel rekening dat de proef uitvoerbaar moet zijn in een school labo

iedereen alvast bedankt

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Topic verplaatst naar een geschikter forum.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 541

Re: natriummolybaat

Je geeft zelf aan dat je het moet bepalen met vlamfotometrie. De spectrofotometer is daar geen voorbeeld van.

Zoek een wat informatie op over vlamfotometrie ( ik neem dat de vlamfotometer aanwezig is bij jullie op het lab.).

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Re: natriummolybaat

Vreggie schreef: Je geeft zelf aan dat je het moet bepalen met vlamfotometrie. De spectrofotometer is daar geen voorbeeld van.

Zoek een wat informatie op over vlamfotometrie ( ik neem dat de vlamfotometer aanwezig is bij jullie op het lab.).
wat ik juist bedoelde met mijn vraag is om na het bepalen met vlamfotometrie of het mogelijk was om ook dezelfde stalen te gaan meten met een spectrofotometer om zo de stalen te kunnen vergelijken en eventuele besluiten uit te kunnen trekken.

ik vroeg me dus af of het mogelijk was om een gekleurd complex te vormen van kalium of natrium?

Reageer