Invloed van temp. op chem. reacties

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 17

Invloed van temp. op chem. reacties

Hey

Allereerst zou ik willen vragen of deze reactie klopt:

2HCl + Na2S2O3 > SO2 + S + H2O + 2NaCl

Zoja, heeft het reactieproduct dan een gele kleur? Op die manier zie ik dan welke beker het eerst geel kleurt en waarin dus de snelste reactie plaatvond door de verwarming(met bunzenbrander?).

Ik plan dit als practicum uit te voeren:

Doe in 3 bekers telkens 30 ml HCl-oplossing. Beker 1 hou je op kamertemperatuur. Beker 2 verwarm je tot 50°C. Beker 3 verwarm je tot 80°C. In een maatkolf doe je 0.5g Na2S2O3 en je lost dit op in 100ml water. Vervolgens giet je gelijktijdig in elke beker 30 ml van deze Na2S2O3-oplossing en je roert even.

Weet iemand met meer ervaring of dit haalbaar is in een schoollab en welk materiaal er nog bij te pas komt? Alle tips zijn welkom, alvast bedankt.

Berichten: 541

Re: Invloed van temp. op chem. reacties

De proef opzich zelf kun je prima uitvoeren op een school lab.

Dan betreffende de reactie.

De reactie vergelijking klopt niet elementair zwavel ga je niet krijgen.

Beide stoffen voor de reactie vergelijking zijn opgelost in water. Wat gebeurt er met deze stoffen als je ze oplost.

Berichten: 17

Re: Invloed van temp. op chem. reacties

Bedankt voor de reactie,

ik zit nog maar in niveau 1 voor chemie dus weet ik niet hoe je die reactie opstelt..

Op het internet vind ik ook steeds andere resultaten. Weet je ook de juiste reactie?

En krijgt die dan inderdaad een gele kleur als de reactie voltooid is? Want anders kan ik dit niet aflezen bij de proef.

Reageer