Invloed van conc. op chem. reacties

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 17

Invloed van conc. op chem. reacties

Hey

Als opdracht moet ik de invloed van concentratie op een chemische reactie testen.

Ik zou dit zo als practicum uitvoeren

Je gebruikt 3 maatbekers. In beker 1 maak je een oplossing van 0.5g Na2S2O3 in 50 ml water. In beker 2 maak je een oplossing van 1g Na2S2O3 in 50ml water. In beker 3 maak je een oplossing van 1.5g Na2S2O3 in 50 ml water. Vervolgens giet je gelijktijdig in elke beker 30ml HCl (0.1M).

Ik heb echter geen idee van de bijbehorende reactievergelijking. Wanneer de vloeistof troebel wordt, weet ik wel dat de reactie sneller verloopt om zo de proef te bewijzen. Is dit mogelijk in een schoollab met deze stoffen? Graag tips :)

Berichten: 13

Re: Invloed van conc. op chem. reacties

Volgens het principe van lechattelier, (dat je ooit nog wel zult leren) zou de HCl het natruim wegdrijven uit de thiosulfaatzouten maw

je krijgt H2S2O3,

het is zo dat bij elke reactievergelijking de concentratie van de reagentia de snelheid beinvloed, en ook de ligging van het evenwicht, ik weet niet hoe ver je al zit in chemie enz, maar het is zo dat de snelheid afhankelijk is van de concentraties, maar niet steeds lineair, maar dat moet je experimenteel vaststellen. De ligging van het evenwicht is altijd de reactieproductenvermenigvuldigd en het eventuele voorgetal is dan de macht waartoe je het moet verheffen, gedeeld door de reagentia, ook met eventuele machten, wanneer je deze vergelijking oplost bij een evenwicht bekom je een getal die een verhouding voorstelt, dus kan je uit die verhouding altijd met wat wiskunde halen vanuit de begintoestanden wat de eindconcentraties zullen zijn, maar ik weet niet als het dat is wat je zoekt?

Berichten: 17

Re: Invloed van conc. op chem. reacties

Bedankt voor je reactie :)

Van dat evenwicht hebben we nog niet geleerd, maar ik vraag me af hoe je ziet dat de reactie afgelopen is.

Als deze reactie klopt, zou het reactieproduct een gele kleur krijgen.

2HCl +Na2S2O3 > SO2 + S + H2O+ 2NaCl

Zo zou ik dan experimenteel vinden dat de reagentia met de hoogste concentratie de snelste reactie opleveren. (dewelke het eerst geel wordt) Of kan je dit nog op een betere manier vaststellen?

Berichten: 13

Re: Invloed van conc. op chem. reacties

Ik had de verkeerde reactie in gedachten duidelijk, kan me eigenlijk niet inbeelden dat dat is wat gebeurd, maar goed, als je het zo geleerd hebt, zal het wel zo zijn.

Ik weet dat van die snelheid zou inderdaad zo moeten zijn, maar soms kan het ook met een negatieve macht zijn waardoor het omgekeerd evenredig is enz.

De vraag is als het een aflopende reactie is, dat zal wel zijn, dan weet je het pas als je bv een kleurverandering hebt, in jouw geval geel worden, als het niet meer geler wordt, is de reactie ten einde, of als je bv gas produceert, als er geen gas meer borrelt enz.

Er is geen andere manier om vast te stellen dat een reactie sneller gaat dan de concentratie van de moleculen aanwezig in de stof te meten op bepaalde tijdstippen, het is dus moeilijk om dit in de gaten te houden. Het probleem is dat ik veel meer theorie gezien heb over reacties dan jij, en ik het dus waarschijnlijk onnodig moeilijk maak,

het bos door de bomen niet meer zien zoals ze zeggen.

Berichten: 17

Re: Invloed van conc. op chem. reacties

Ik weet niet zeker of de reactie wel klopt. (verschillende mogelijkheden op internet) Welke had jij dan in gedachten?

Misschien kan je het ook zien wanneer het mengsel troebel wordt of de reactie afgelopen is? En dat een hogere concentratie het mengsel dan sneller troebel maakt?

Berichten: 13

Re: Invloed van conc. op chem. reacties

Ik zou gewoon denken dat je een uitwisselingsreactie krijgt van Na en H, maar ik ben natuurlijk niet zo vertrouwt met thiosulfaten en dergelijke, dus ik weet niet hoe die als zuur reageren. Troebel bedoel je dat er een neerslag is, dan zie je inderdaad dat er een reactie is, maar daarom is die nog niet ten einde, als het natuurlijk niet meer veel troebeler wordt, kun je stellen dat hij zo goed als afgelopen is.

Berichten: 17

Re: Invloed van conc. op chem. reacties

Dan ga ik de reactie nog eens bekijken.

Bedankt voor je uitleg :)

Reageer