Aspirine/Paracetamol

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 12

Aspirine/Paracetamol

Hallo,

Ik zit in 6 Technische Wetenschappen en ik moet dus een eindwerk maken.

Een van de onderwerpen waaronder ik kon kiezen was "Bereiden van aspirine en paracetamol"

Ik heb dus daarvoor gekozen omdat het me aanstond maar ik vind hierover weinig informatie over hoe je het bereidt.

Is er iemand die werkt in deze sector of zo die mij kan helpen en mij wat meer info kan geven over dit onderwerp?

Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 227

Re: Aspirine/Paracetamol

lijkt me toch ontzettend makkelijk te vinden. Zelfs op wikipedia staat het al helemaal voorgekauwd

Berichten: 164

Re: Aspirine/Paracetamol

als je googled op 'synthesis of aspirin' en 'synthesis of paracetamol' kom je vast wel wat (engelstalige) voorschriften tegen (ik in ieder geval wel)

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Re: Aspirine/Paracetamol

voor de bereiding van aspirine heb ik op mijn computer de volledige bereidings weize staan want ik heb dit ook moeten bereiden voor een proef organische.

aspirine staat ook bekend als acetylsalicylzuur kan bereid worden met salicylzuur te laten reageren met azijnzuuranhydride.

als katalysator hebben wij fosforzuur gebruikt maar ik weet niet of het ook met andere zuren gaat ik denk het wel.

na de bereiding moet je gaan herkristaliseren uit ethanol en dan nog wassen op een buchnentrechter. ik hoop dat je hier wat verder mee geraakt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Aspirine/Paracetamol

Met zwavelzuur gaat het in feite ook, alleen is geconcentreerd zwavelzuur (want dat gebruik je, en zeker geen verdunde oplossing) extreem hygroscopisch. Zo erg dat het je organische stof gaat verkolen door er water aan te onttrekken. Uit salicylzuur haal je makkelijk 3 moleculen water.

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Re: Aspirine/Paracetamol

Met zwavelzuur gaat het in feite ook, alleen is geconcentreerd zwavelzuur (want dat gebruik je, en zeker geen verdunde oplossing) extreem hygroscopisch. Zo erg dat het je organische stof gaat verkolen door er water aan te onttrekken. Uit salicylzuur haal je makkelijk 3 moleculen water.
Dank je ik wist dat er iets was met zwavelzuur maar wist het niet meer hellemaal zeker dat weten we dan ook weeral als er nog vragen zijn over de bereiding laat dan maar weten.

Berichten: 12

Re: Aspirine/Paracetamol

bedankt voor de reactie, heeft me erg vooruitgeholpen.

zijn er nog die iets weten over paracetamol

Gebruikersavatar
Berichten: 227

Re: Aspirine/Paracetamol

Ernieboy schreef: bedankt voor de reactie, heeft me erg vooruitgeholpen.

zijn er nog die iets weten over paracetamol
kom op zeg.. een google opdracht geeft je alle informatie. paracetamol is geacetileerde aminophenol.

De synthese wordt zo vanuit het startmateriaal benzeen beschreven. benzeen -> phenol --> nitrophenol --> aminophenol --> paracetamol

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Synthesi...from_phenol.svg

http://en.wikipedia.org/wiki/4-Aminophenol

Reageer