Solutions spiken, hoe werkt het?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

Solutions spiken, hoe werkt het?

Hallo forum,

(Voor de daadwerkelijke vraag, zie het dikgedrukte stuk tekst.)

ik heb een vraag want er is iets dat niemand me nou eigenlijk goed kan uitleggen.

Ik heb een vrij simpele proef waarbij ik zoals al een paar keer een probleem ben tegengekomen.

De proef is als volgt: We willen caffeïne analyseren in de HPLC en GC, opzich niet zo moeilijk maar ik vraag me nou altijd af... Hoe werk je met een spike oplossing. Ik weet dat je ermee corrigeerd voor de fouten die gemaakt worden, bijvoorbeeld bij de extractie van caffeïne uit thee.

Kan iemand mij uitleggen hoe een spikeoplossing toegepast word in de kalibratiereeks en met het monster?

Mijn eigen visie op dit probleem was hetvolgende:

Men maakt een kalibratiereeks waarbij telkens dezelfde concentraties caffeïne voorkomen. Neem 20mg/l.

Deze oplossingen worden vervolgens gespiked met 10mg/l spike oplossing, 20 mg/l spike oplossing, 30mg/l spike oplossing 40mg/l spike oplossing en 50mg/l spike oplossing.

Uit de GC of HPLC komen vervolgens pieken (ik noem even gekke maar bevatbare getallen.)

Piek 1: 12 cm

Piek 2: 22 cm

Piek 3: 32 cm

etc.

Uit deze gegevens kan afgeleid worden dat er zich in de oplossing daadwerkelijk 20 ppm caffeïne bevind.

Nu word het monster geanalyseerd en hier komt 13,48 cm uit. Het monster was gespiked met 100 ppm spike oplossing. De concentratie caffeine in het monster is dus 34,8ppm.

Echter... Hoe weet ik nu of dit alles was dat in de theebladeren zat? Bovendien, is dit idee over het spiken van oplossen het juiste, wordt deze procedure daadwerkelijk gevolgd?

Alvast bedankt voor het antwoord en het meedenken.

mvg,

Romano

Berichten: 157

Re: Solutions spiken, hoe werkt het?

Een spike oplossing wordt meegenomen om de recovery van de analyse te bepalen. Je voegt een bekende hoeveelheid toe aan een blanco (bv 100ppm). Als je nu 98 ppm vind in dat monster, weet je dat de recovery 98% is. Hier kan je voor corrigeren.

Berichten: 26

Re: Solutions spiken, hoe werkt het?

Ik moet bekennen dat ik heel veel moeite heb met het volgen van jou uitleg... nochtans is het spiken mij héél erg bekend!

Maar: Standaarden staan volledig los van gespikete oplossingen. Spiken doe je aan de matrix waaruit je wil extraheren.

Om het bij jou voorbeeld te houden: jij wil caffeïne uit thee analyseren. Dan zul je een extractie uitvoeren op ongespikete thee. En om te controleren of het extractierendement OK is, extraheer je ook eens dezelfde hoeveelheid gespikete thee. Uiteraard weet je exact hoeveel caffeïne je aan die thee toevoegt. Dus als je dan nadien beide berekende concentraties t.o.v. je ijklijn van elkaar aftrekt, weet je hoeveel van je gespikete hoeveelheid je effectief uit de thee geëxtraheerd hebt. En dan kun je het extractierendement berekenen en een correctie uitvoeren.

Simpel samengevat: spiken doe je om je extractieprocedure te controleren. Je steekt expres ergens een exact gekende hoeveelheid in, en dan kijk je of je het er weer uit kunt halen met je extractiemethode.

En oo ja, wat ik ook nog zat te bedenken: concentraties berekenen m.b.v. oppervlakte is betrouwbaarder dan m.b.v. piekhoogte.

Berichten: 157

Re: Solutions spiken, hoe werkt het?

Het lijkt in zijn beschrijving ook veel meer op een MMS (matrix matched standard). Hierbij "spike" je een blanco met verschillende concentraties om een ijklijn te maken in matrix. Deze ijklijn ondergaat dan dezelfde extractie procedure als de monsters.

Hiermee heb je geen (of eigenlijk veel minder) last van matrix effecten bij bv een LC-MS.

Berichten: 9

Re: Solutions spiken, hoe werkt het?

Ik moet bekennen dat ik toen ik de vraag schreef ik geen idee had wat spiken inhoud. Ik heb vandaag nog eens gesproken met de leraar en ik denk dat ik nu een redelijk idee heb.

Je spiked een onbekende hoeveelheid stof met een bekende hoeveelheid stof om het rendement van de extractie te bepalen. Kortom je kijkt hoeveel er verloren gaat van de te analyseren stof om terug te rekenen hoeveel er daadwerkelijk in het monster zat.

Daarnaast maak je een interne of externe kalibratie met de stof die overeenkomstig is met het te analyseren monster (in dit geval caffeïne) waaruit je na het uitrekenen van verhoudingen de exacte hoeveelheid monster kan uitrekenen.

Ik moet zeggen dat ik het een gedoetje vind om het allemaal uit te leggen. Ik heb nogal moeite met het uit elkaar houden van recovery bepalen en de injectie-error bepalen.. Ook bij dit snap ik nou niet echt hoe het werkt.

Berichten: 26

Re: Solutions spiken, hoe werkt het?

Injectie-error bepalingen staan eigenlijk weer helemaal los van het spiken van matrixen om extractierendementen te bepalen.

Normaal gezien voeg je op het einde van de volledige voorbereidingsprocedure, dus net vóór de injectie, een vaste hoeveelheid van een bepaald product toe. Dit product moet uiteraard volledig verschillend zijn van hetgeen je bepaalt, mag er zeker niet mee samenvallen etc. Als er dan iets mis is met de piek van dat product, dan weet je zeker dat dit door een slechte injectie komt.

Dus, ik ga het nog eens overzichtelijk 'proberen' uitleggen:

Als je 'A' moet bepalen in een bepaalde matrix, ga je een gekende hoeveelheid van 'A' toevoegen vóór de extractie, om nadien je extractierendement te kunnen bepalen. En net voor de injectie voeg je 'B' toe aan je extract, op zodanige wijze dat de hoeveelheid 'B' in je eindextracten altijd identiek is, zodat je met de 'B'-piek je injectie kunt controleren.

Reageer