[scheikunde] Reactievergelijking

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[scheikunde] Reactievergelijking

Hallo,

Ik moet voor scheikunde een reactievergelijking opstellen. Dit heb ik wel vaker gedaan en ik kan ook de getallen ervoor goed maken. Maar ik weet niet hoe ik erachter kom wat voor stoffen er onstaan.

Nu heb ik:

Na2S2O3 + HCl + H2O >

en ik weet dus niet welke stoffen daar uitkomen. Ik heb dit probleem wel vaker. Zijn daar misschien regels voor waardoor je kan weten wat er voor stoffen uit komen?

Alvast bedankt voor alle reacties. :D

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Reactievergelijking

Nee, regels zijn daar niet voor. Je moet dat gewoon uit ervaring leren. Niets om je echt druk over te maken, dat gaat snel genoeg.

Google eens op de namen van de twee verbindingen (niet water). Ik vind bij de eerste tien hits al drie sites waar letterlijk staat wat er ontstaat.

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Reactievergelijking

Heel erg bedankt. Ik heb het inderdaad gevonden:

Na2S2O3 + 2 HCl + H2O > SO2 + S + 2 H2O + 2 NaCl

Alleen in mijn boek staat dat ik de S2O32- in mol per liter moet berekenen, maar dat komt er dus helemaal niet uit?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Reactievergelijking

Denk je dat het natriumzout links niet ioniseert?

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Reactievergelijking

Misschien wel. Als het ioniseert ontstaat er rechts dan zoiets? S2O32- + NaCl + H2O?

Of ioniseert de rest dan ook? en krijg je ook los Na1+ en los Cl1-?

Als er links en rechts water staat, moet je dat dan eigenlijk wel opschrijven? Want daar gebeurt dan toch niets mee?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Reactievergelijking

Als het ioniseert ontstaat er rechts dan zoiets? S2O32- + NaCl + H2O?

Of ioniseert de rest dan ook? en krijg je ook los Na1+ en los Cl1-?
Ja en ja. En wat denk je van HCl?
Als er links en rechts water staat, moet je dat dan eigenlijk wel opschrijven? Want daar gebeurt dan toch niets mee?
Het is niet gebruikelijk om de ionen en verbindingen die niet meedoen aan de reactie in de vergelijking op te nemen, zoals de Na+ en de Cl- en die ene H2O die links en rechts staat. Maar let op: rechts staat nog wel een tweede H2O die links niet staat !

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Reactievergelijking

Dus dan krijg je zoiets toch:

Na2S2O3 + HCL > S2O32- + Na1+ + Cl1- + H2O

Maar als ik dat probeer weet ik niet hoe ik hem gelijk moet krijgen. Want dan krijg je een probleem met de O en S volgens mij. Moet er misschien ook nog S2- bij? Want dan krijg ik hem wel goed:

2 Na2S2O3 + 3 HCL > S2O32- + 4 Na1+ + 3 Cl1- + 3 H2O + 2 S2-

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Reactievergelijking

Uiteraard, denk je dat je thiosulfaat in zuur milieu blijft bestaan?

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Reactievergelijking

Ik vind nu inderdaad dat thiosulfaat zich in zuur milieu ontleedt in water, zwafel en zwafeldioxide. Maar hoe weet ik of de uitkomst van het experiment zuur is?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Reactievergelijking

Je zit toch in een dikke overmaat zoutzuur te werken? 8-[

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Reactievergelijking

Hoezo is er overmaat? Dat houdt toch in dat er van één of meerdere stoffen te veel aanwezig is en een andere stof op is waardoor de reactie ophoudt? Dat is hier toch helemaal niet het geval?

Het klinkt wel logisch dat zoutzuur zuur is trouwens. Zijn alle zoutzuren dan zuur?

Maar dan krijg je dus eerst: 2 Na2S2O3 + 3 HCL > S2O32- + 4 Na1+ + 3 Cl1- + 3 H2O + 2 S2-

En daarna krijg je nog:

S2O32- > H2O + S + SO2

Maar waar komt het waterstof dan vandaan? Nog uit de vorige reactie?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Reactievergelijking

Er is maar een zoutzuur, en dat is HCl. En ja zoals de naam zoutZUUR aangeeft, is dat zuur.

En nee dat krijg je niet eerst. Na oplossing treden eerst alleen de ionisatiereacties op, en dan de reactie. Niet op de manier die jij hierneer zet.

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Reactievergelijking

Het bleek vandaag dat ik de hele opgave verkeerd had begrepen. Ik hoefde eigenlijk helemaal geen reactievergelijking op te stellen. Maar wel heel erg bedankt voor alle reacties. Ik snap het nu wel beter.

Reageer