[scheikunde] conductometrie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] conductometrie

Hallo, ik heb een practicum gehad over conductometrie, hier horen een paar vragen bij. een van de vragen is deze vraag en ik weet niet of ik hem goed doe

Bereken hoeveel mmol HCl verdwijnt door 5,0 min en 38 sec bij een stroomsterkte van 39 mA te elektrolyseren.

ik denk dat je de formule Q = I x t moet gebruiken, want de uitkomst daarvan kan je dan delen door het getal van Faraday.

je krijgt dan dus:

Q = I • t

Q = 0,039 • 338 = 13,182 Coulomb.

13,182 / 9,64853 • 10^4 = 1,366218481 • 10^-4 mol = 0,1366218481 mmol e-

Hierna kan je met de reactievergelijking verder bepalen hoeveel mmol HCl is verdwenen

klopt dit?

Berichten: 677

Re: [scheikunde] conductometrie

Ik denk dat er hier toch een begripsverwarring is. Conductometrie is het meten van de geleidbaarheid (in Ohm-1)

Elektrolyse slaat wellicht op Coulometrie, dit is het omzetten van een oplossing met behulp van een elektrische stroom.

Berichten: 6

Re: [scheikunde] conductometrie

ik weet het verschil tussen conductometrie en elektrolyse, maar omdat er op school geen conductometer aanwezig is, moest de stroomsterkte bepaald worden als een maat voor de geleidbaarheid. Bij ieder practicum zitten altijd een paar opdrachten waar je moet werken met de gevonden gegevens en een paar vragen die met de proef te maken hebben, maar waar je geen gegevens van de proef voor nodig hebt. DIt is zo'n vraag.

ik ben weer wat verder gekomen met de vraag.

Als wat in mijn eerste post klopt, dan kan ik met deze totaalreacite de molverhoudingen bepalen

2H+ (aq) + 2Cl- (aq) + 2e-  H2 (g) + Cl2 (g) 2e-

en omdat er per mol HCl een mol H+ en Cl- ontstaan weet je ook hoeveel mog HCl er is ontstaan

Reageer