[scheikunde] Formule opstellen.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] Formule opstellen.

Hallo!

Ik heb mij net aangemeld in de hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen bij mijn vraag :)

Eerst even een kleine beschrijving van de proef.

We moeten door middel van titratie het azijnzuurgehalte in huishoudazijn bepalen. Ik weet zelf al hoe de titratie te werk gaat en dat ik gebruik moet maken van C = n/V. Op het equivalantiepunt is de hoeveelheid natronloog precies gelijk aan de hoeveelheid azijnzuur in de oorspronkelijke huishoudazijn.

Oké, nu de vraag. Ik moet ook zelf een formule opstellen met de volgende grootheden:

C van NaOH. (ongeveer 0,1 mol/l)

V van NaOH.

V van huishoudazijn (het gepipetteerde volume wordt 25 ml)

V van gebruikte maatkolf (100 ml)

M van azijnzuur (60,05 g/mol)

m van huishoudazijn (moet rond de 15 gram liggen)

Eerlijk gezegd, heb ik geen idee hoe ik moet beginnen. De bedoeling van de formule is natuurlijk dat ik daarmee het gehalte azijnzuur kan bepalen. Nu loop ik een beetje vast door de hoeveelheid grootheden die ik in de formule moet verwerken. Kan iemand mij misschien een aanwijzing geven, zodat ik uiteindelijk zelf de formule kan samenstellen?

Moet ik formules combineren? Dus bijv. ook gebruik maken van M = m/n en M1 x V1 = M2 x V2?

Alvast heel erg bedankt! :)

Re: [scheikunde] Formule opstellen.

De formule kunnen we afleiden uit de proefopzet.

Beschrijf eerst alle stappen van de proef is met de gewichten,volumes enz.

Als je die geeft dan zullen we staps gewijs de formule afleiden.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Formule opstellen.

Oké, dit is de gehele proefopzet:

-Controleer of de Dosimat is gevuld met de juiste 0,1 mol/l NaOH-oplossing en controleer of hij op nul staat.

-Weeg circa 15 gram huishoudazijn nauwkeurig af in een weegflesje. Breng dit kwantitatief over in een maatkolf van 100 ml en vul aan tot de maatstreep.

-Pipetteer 25,0 ml van deze oplossing in een elenmeyer van 300 ml en verdun tot circa 100 ml.

-Voeg 3 druppels fenolftaleïne-oplossing toe.

-Titreer met loog tot kleuromslag.

-Lees de eindafstand (het titratievolume) af.

-Herhaal deze handelingen totdat je tenminste twee waarnemingen hebt met een maximale spreidingsbreedte van o,2%

Re: [scheikunde] Formule opstellen.

We beginnen met de reactievergelijking op stellen want we moeten weten waar we mee bezig zijn.

Voor de berekening beginnen we bij de titratie , om te neutraliseren heb je x ml 0,1 M NaOH verbruikt. Je berekent het aantal mol NaOH.

Uit de reactievergelijking kun je nu de hoeveel azijnzuur in de erlenmeyer berekenen.

Kun je dit tot hier uitwerken?

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Formule opstellen.

Het is mij uiteindelijk gelukt met hulp van een studiegenoot. We zijn er samen even voor gaan zitten en we wisten elkaar goed aan te vullen. Toch heel erg bedankt voor de moeite :)

Reageer