[scheikunde] vraag bij basevormende oxiden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] vraag bij basevormende oxiden

Hallo.

Onlangs maakten we een leerlingenpracticum in de klas, waarbij ik een beetje hulp bij nodig heb, aangezien de leerkracht niet genoeg informatie gaf.

Reactievergelijkingen:

Vetgedrukt zijn vragen, schuingedrukt zijn mijn antwoorden.

Verbranding van magnesium: 2Mg + O2-> 2MgO

Verbranding van koper: 4Cu + O2 -> 2Cu2O

Geef de reactie van de gevormde oxiden met water:

MgO + H2O -> Mg(OH)2

maar, hier is mijn vraag, reageert Cu2O met water en wordt dit dan een hydroxide of is er geen reactie mogelijk?

Bij de voglende vragen moet ik vaststellen welke oxiden basevormend zijn of niet, maar wat is een basevormende oxide?

Bedankt alvast.

Berichten: 244

Re: [scheikunde] vraag bij basevormende oxiden

Volgens mij doen oxiden van aardalkalimetalen dat... Weet niet zeker, maar denk het wel.

Berichten: 50

Re: [scheikunde] vraag bij basevormende oxiden

de verbranding van koper is een redoxreactie, ofwel een reactie waarbij er sprake is van elektronenoverdracht van stoffen.

Over redoxreacties moet de leraar het toch echt meerdere lessen hebben gehad voor ie je een practicum laat uitvoeren en zoiets laat maken maja.

4Cu + O2 -> 2Cu2O

Cu gaat van een oxidatiegetal 0 naar een oxidatiegetal +1 en wordt dus geoxideerd te bepalen (reductor), uit de verhouding met O waarvan O een oxidatiegetal van -2 heeft in het product en is dus van lading 0 naar lading -2 gegaan en wordt dus gereduceerd, een gereduceerde stof wordt oxidator genoemd.

De vraag is nu is de oxidator reactiever als de reductor; te bepalen met de activiteitenreeks met de elektrodepotentialen (moelijk te berekenen, maar staat

in binas tabel....). Als de oxidator inderdaad reactiever is als de reductor kun je de halfreacties opschrijven kloppend maken en kun je tot je reactie komen (uitgebrede manier).

antwoord op vraag 1

Berichten: 27

Re: [scheikunde] vraag bij basevormende oxiden

Waarom niet:

Verbranding van koper: 2 Cu + O2 ----> 2 CuO ?

Cu2O reageert met water op dezelfde manier als MgO dat doet:

Cu2O + H2O ----> 2 CuOH

of:

CuO + H2O ----> Cu(OH)2

Koper(I)oxide en koper(II)oxide reageren heel slecht met water en je krijgt daarom ook nauwelijks een basische oplossing.

MgO reageert echter ook slecht met water en er ontstaat een slechts zeer matig basische oplossing.

Basevormende oxiden zijn oxiden van metalen.

Zuurvormende oxiden zijn oxiden van niet-metalen.

Reageer