maatkolven en warm water

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 244

maatkolven en warm water

Hallo allemaal,

ik heb een simpele vraag: als je een maatkolf gaat schoonmaken met water en zeep, mag dit dan met warm water? Het lijkt mij dat koud water niet afdoende zal helpen...

Bij mij op school zeggen ze namelijk dat een maatkolf niet verwarmd mag worden, vanwege de uitzetting van het glas, zodat de kalibratie van je maatkolf niet meer in orde is... Maar is dit niet erg insignificant in het geval van spoelen met warm water??

Bij laboratoria die een vaatwasser gebruiken; daar wordt neem ik aan de boel ook verwarmd als er gewassen wordt en dus ook de maatkolven gewassen met warm water?

Graag reacties!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: maatkolven en warm water

Ehhh, welke school zit jij?

Gewoon warm water maakt echt niets uit hoor.

Wel is het zo dat de calibratie alleen geldt bij een bepaalde temperatuur, maar dat betekent niet dat de maatkolf afgeschreven kan worden als je er een keer warm water in laat lopen.

Bij ons wordt volumetrisch glaswerk zelfs wel geautoclaveerd. Reken maar dat dat een tikje warmer is dan warm kraantjeswater...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 244

Re: maatkolven en warm water

Oke, tja bij mij op school wordt het wel gezegd dat het niet mag, verhitten dan... Maar inderdaad, het lijkt me erg insignificant. Gewoon met warm water wassen is dus geen probleem?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: maatkolven en warm water

Zou ik gewoon doen.

Klagen ze ook als je een maatkolf in ijs zet?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 244

Re: maatkolven en warm water

Het is InHolland he ;).

Ik dacht, ik ga even de fout berekenen die gemaakt wordt.

Boorsilicaatglas, daar wordt het van gemaakt.

Uitzettingscoefficient is 3 * 10-6 per graad Kelvin, dus ook celsius.

Dit dan keer 15, dat is de temperatuur van warm water (een graad of 35): 50*10-6 is dan de uitzetting.

Bekeken op een maatkolf van 100,0 mL: de fout is dan 0,005 mL; 5 microliter... En dan koelt de boel ook weer terug, dus zal het niet iedere keer zo'n fout zijn lijkt me.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: maatkolven en warm water

Nou... we spreken over een volume natuurlijk.

Als we een maatkolfje als een perfecte bol benaderen, heeft die een straal van ~3 cm.

Als we uitgaan dat die met 15 graden verwarmen een factor 5E-5 langer wordt, komen we op een volume van 100.015 mL. Dat scheelt dus maar 0.15 microliter.

Ik wed dat de onzekerheid in de voumeterische calibratie groter is.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 244

Re: maatkolven en warm water

Oke, dus die expansiecoefficient is dus lineair...

Ik heb het nog een keer uitgerekend, volume wordt 100,0005 ml. Met de expansiecoefficient gecorrigeerde straal uitrekenen, vermenigvuldigen toch?

Inderdaad veel kleiner dan andere fouten...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: maatkolven en warm water

Klinkt eerder weer als iets als wat half uitgelegd is. Als je een maatkolf gebruikt waarvoor deze bedoeld is (oplossingen maken met nauwkeurig bekende concentraties), DAN mag je deze niet verwarmen. Als je het ding schoon wil maken maakt die regel geen ruk uit.

Berichten: 244

Re: maatkolven en warm water

Met andere woorden: met warm water schoonmaken is geen probleem. Kalibratie blijft in orde, zolang ik hem gebruik bij de kalibratietemperatuur. Kamertemperatuur dus.

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Re: maatkolven en warm water

Je hebt twee effecten die spelen.

- Ten eerste heb je het gebruik van warme oplossingen in de maatkolf om volumes af te meten. Dit mag alleen bij de kalibratietemperatuur van de maatkolf omdat die dan dát exacte volume heeft.

- Ten tweede mag je de maatkolf ook niet te veel verwarmen door het feit dat het irreversibel uitzet; na afkoelen verkrijgt het niet meer zijn oorspronkelijk volume.

- (Ten derde mag je natuurlijk ook geen warme vloeistoffen afmeten als je met dichtheden hebt gewerkt, omdat die niet meer kloppen dan, maar dat was geen deel van je vraag)

Vergeet echter niet om, mocht je de warme zeepoplossing een tijdje laten staan, de stop er niet op te zetten, want die zou wel eens vast kunnen komen te zitten door het afkoelen ;)
"Success has been, and continues to be, defined as getting up one more time than you've been knocked down."

- Gary Raser, LIMU

Reageer