Biofilm afnemen van wanden

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 13

Biofilm afnemen van wanden

Hallo,

Ik ben bezig met een onderzoek naar de invloed van ultrasoon geluid, UV en ozon op biofilm. Hiervoor bouw ik opstellingen waarin ik water laat stromen door pijpleidingen en een waterbad, en d.m.v. een pomp wordt het water constant gecirculeerd.

Biofilm groeit aan de wanden en nu is het de bedoeling om op verschillende momenten biofilm van de wanden af te nemen. Dus er wordt biofilm afgenomen voordat ultrasoon geluid, UV en ozon wordt toegepast en nadat het wordt toegepast, en zo wordt bepaald wat de invloed is en het meest effectief is in de verlaging van het aantal CFU/ml.

Nu zit ik met het probleem dat ik niet weet hoe ik de biofilm van de wanden ga afnemen. Ik wil de biofilm namelijk uitplaten en ook analyses doen met de spectrofotometer. Hiervoor moet wel telkens dezelfde hoeveelheid gebruikt worden.

Dus kan iemand me helpen met de vraag hoe ik het beste de biofilm van de wanden kan afnemen waarbij ik iedere keer (verschillende momenten, voor/na toevoeging ultrasoon geluid, UV, ozon) dezelfde hoeveelheid afneem?

Alvast bedankt,

Remco

Berichten: 53

Re: Biofilm afnemen van wanden

Beste MRxtreme,

Je kan indentieke buizen nemen waar het water tegelijk doorheen stroomt. Hierbij geef je slechts 1 van de buizen de gewenste schoonmaak behandeling. Dan weet je ook zeker dat de meeste variabele (tijd, temp, vervuilingsgraad van het water) gelijk zijn.

Een andere manier is om de buis doormidden te zagen voordat je er water doorheen laat lopen en op de binnenkant 2 identieke vakjes af te tekenen. Deze kan je met bijvoorbeeld een swab-wattenstaafje schoonmaaken.

een derde methode is om een swabsponsje te nemen en deze tegen de wand aan te duwen. Als een soort contactplaatje. Een gevaar hierbij kan zijn dat je een valse meting krijgt als je na je reiniging je sponsje op dezelfde plek plaatst als voor je reiniging.

suc6

Douwe

Berichten: 13

Re: Biofilm afnemen van wanden

Bedankt voor je antwoord!

Zeker de tweede methode kan erg handig zijn! Maar wat ik me afvraag is, niet iedere keer zal er dezelfde hoeveelheid biofilm groeien op de vakjes. Op het ene vakje kan veel meer gegroeid zijn dan op het andere vakje. Hoe zorg ik er dan voor dat ik dezelfde hoeveelheid heb?

Als ik bijvoorbeeld een vakje neem voordat er ultrasoon geluid is toegevoegd, en er toevallig in dat vakje weinig biofilm is gegroeid, en als ik na toevoeging van ultrasoon geluid een ander vakje neem waarop toevallig heel veel biofilm is gegroeid dan heb ik in theorie dus dezelfde hoeveelheid. Maar dat is natuurlijk niet realistisch.

Is er een manier om dit probleem te verhelpen?

Bedankt!

Berichten: 53

Re: Biofilm afnemen van wanden

ik zou denken dat bij gelijke omstandigheden er een gelijke opbouw van biofilm moet plaatsvinden. denk hierbij ook aan druk, lokale flow-snelheid en ruwheid van het oppervlak en of het wel/niet in contact kan komen met zuurstof.

Als de opbouw van de biofilm niet gelijkmatig wil plaatsvinden kan je het oppervlak van de vakjes vergroten of het aantal metingen verhogen om zo tot een gemiddelde te komen. Oh een vakje hoeft niet vierkant te zijn, hij kan ook smal zijn en de lengte van de buis lang zijn.

Een proef die niet reproduceerbaar is zou ik direct verwerpen.

Douwe

Berichten: 13

Re: Biofilm afnemen van wanden

Ja, dat is ook wel zo. Belangrijk is dus ook inderdaad om gelijke omstandigheden te hebben.

Bedankt voor je hulp!

Reageer