equilibria en reactieordes

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

equilibria en reactieordes

Mbt de volgende evenwichtsreactie:

CaCO3 (s) <---> CaO(s) + CO2 (g)

Hier zou de evenwichtsconstante moeten zijn: K = [CO2]

(immers 'negeert' men vaste stoffen meestal)

Toch is het zo dat de evenwichtsconstante niet wijzigt bij veranderende concentraties. Maar als we in dit geval de concentratie CO2 wijzigen, dan zien we wiskundig toch dat K wél moet wijzigen?

1) Waar zit de fout dan juist?

Een tweede vraag:

Stel: een reactie is van de eerste orde in [X] en ook van de eerste orde in [Y]. Bijgevolg is de reactieorde van de gehele reactie van de tweede orde.

Mijn vraag is nu: hoe wijzigt de concentratie van X overheen de tijd?

2) Is dit conform tweede orde (zoals de gehele reactie) of is dat via eerste orde? En waarom?

Berichten: 150

Re: equilibria en reactieordes

1)

Ik snap wat je bedoelt. K kan sowieso NOOIT wijzigen onder invloed van veranderde concentraties. Stel nu dat je CO2 concentratie stijgt, zal er zich dan niet gewoon meer CaCO3 vormen, zodanig dat de concentratie CO2 weer daalt, en opnieuw een evenwicht bereikt?

2)

Je haalt het in feite zelf al aan, de reactie is van de eerste orde in X, dus de concentratie van X in functie van de tijd zal een typisch eerste orde afname hebben. (Exponentieel dalend)

Je kan net hetzelfde zeggen over Y.

Met grafieken over 2de orde reacties ben ik niet zo vertrouwd...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: equilibria en reactieordes

alt het in feite zelf al aan, de reactie is van de eerste orde in X, dus de concentratie van X in functie van de tijd zal een typisch eerste orde afname hebben. (Exponentieel dalend)
Niet volkomen waar:

Stel je begint met de concentraties X0 en Y0, dan kan ik k[X][Y] schrijven als k[X][Y([X])], m.a.w. de concentratie van Y kunnen we relateren aan deze van X, in het geval van de reactie X + Y --> product is de concentratie van Y ten allen tijde gelijk aan Y0 - (verbruikte concentratie Y) = Y0 - (verbruikte concentratie X) = Y0 - (X0 - [X]). En dus krijgen we

v = k( (Y0 - X0)[X] + [X]2)

Als we Y0 = X0 nemen (eenvoudig geval), krijgen we gewoon een tweede-orde relatie in X. (analoog kunnen we dit ook voor Y doen)

Een ander randgeval is als Y0 veel groter is dan X0, dan kunnen we de tweede term verwaarlozen, en krijgen we een eerste orde relatie in X. Intuïtief kan je dat al aanvoelen: als heel veel Y aanwezig is, zal de concentratie gedurende de reactie relatief weinig veranderen, en kan [Y] in de constante k worden opgenomen.
This is weird as hell. I approve.

Reageer