Verbrandingsenthalpie en warmtecapaciteit

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 73

Verbrandingsenthalpie en warmtecapaciteit

Hallo iedereen,

Ik heb een practicum over warmtecapaciteit en verbrandingsenthalpie maar heb heb hier toch nog enkele vraagjes over:

Waarom moet de begintemperatuur van het water bij alle experimenten nagenoeg dezelfde zijn?

Hier dacht ik dat als de begintemperatuur verschilt de waterdeeltjes een andere energie hebben en hierdoor krijgen we een verschil ivm de andere proeven. De energie van de waterdeeltjes is dus verschillend. Ook wordt er in de gekende formule geen rekening gehouden of de begintemperatuur gelijk is of niet. Wat denken jullie?

Waarom moet de hoeveelheid water bij alle experimenten gelijk zijn?

Dit vind ik niet zo een gemakkelijke vraag. Want ik dacht dat de hoeveelheid water er weinig toe deed. De enige reden dat ik kan bedenken is doordat de hoeveelheid water verschilt en tijd van opwarmen verandert.

Alvast bedankt voor de hulp

Berichten: 73

Re: Verbrandingsenthalpie en warmtecapaciteit

Is er echt niemand die mij wil helpen ?

Volgens mij zorgt een verschil in massa van je water voor verschil in warmte en dus in verbrandigsenthalpie. Want Q = C . m . delta T.

is dit correct en is dit de enige reden? en wrm moet de begintemperatuur dezelde zijn ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.236

Re: Verbrandingsenthalpie en warmtecapaciteit

meneer is een behoorlijk stuk ongeduld als je binnen een ochtend op zondag al begint af te vragen of iemand je wilt helpen. Men hier heeft ook andere bezigheden dan het forum en dat zeker in het weekend.

zo nu dat gezegd te hebben, zal ik kijken of ik je een duwtje in de rug kan geven.

Begin aub op te schrijven wat jou opdracht is. De reden waarom het beginwater gelijk moet zijn kan ik nu alleen maar raden. Als ik de complete opdracht zie kan ik of iemand anders het je waarschijnlijk met zekerheid vertellen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 73

Re: Verbrandingsenthalpie en warmtecapaciteit

ArcherBarry schreef: meneer is een behoorlijk stuk ongeduld als je binnen een ochtend op zondag al begint af te vragen of iemand je wilt helpen. Men hier heeft ook andere bezigheden dan het forum en dat zeker in het weekend.

zo nu dat gezegd te hebben, zal ik kijken of ik je een duwtje in de rug kan geven.

Begin aub op te schrijven wat jou opdracht is. De reden waarom het beginwater gelijk moet zijn kan ik nu alleen maar raden. Als ik de complete opdracht zie kan ik of iemand anders het je waarschijnlijk met zekerheid vertellen.
Mijn excuses hiervoor. De proef is als volgt. We hebben eerste de warmtecapaciteit bepaalt van de calorimeter en daarna moeten we de verbrandingsenthalpie berekenen van ethanol. Dit verbranden we in een ruimte onder de calorimeter.

Kan je me verder helpen, want ik had eerste de proef verkeerd uitgevoerd omdat ik niet wist dat het volume water gelijk moest blijven (net als de begintemperatuur)

Berichten: 27

Re: Verbrandingsenthalpie en warmtecapaciteit

Is er een ruimte ONDER de calorimeter?

Staat die niet op een tafel?

Reageer