opbrengst berekenen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 20

opbrengst berekenen

Hallo iedereen,

Zoals de topictitel doet vermoeden heb ik een vraag betreffende de opbrengst van mijn product.

De uitgevoerde synthese is als volgt :

Link: Reactie

Ik heb 15 gram MnO2 laten refluxen met 670 mg kaneelalchol met de bedoeling kaneelaldehyde te verkrijgen.

Mijn opbrengst is uiteindelijk 0,945 gram. Hierbij moet ik vermelden dat de stof niet zuiver is wegens een OH groep in het IR spectrum. Deze is óf van de kaneelalcohol, of van de ethanol waarmee ik na affiltreren met Buchnertrechter de MnO2 "cake" gewassen heb.

In het tijdsbestek dat beschikbaar was heb ik slechts NMR, IR en twee DLC plaatjes kunnen doen. Uit de DLC kon ik geen scheiding verkrijgen, de punten waren nagenoeg identiek. (en vielen samen)

Hoe zou ik hieruit mijn opbrengst kunnen bepalen? Ik zou in principe tot maximaal 670mg moeten kunnen verkrijgen?

Tevens was ik benieuwd waarom ik ethanol moest gebruiken om het residu (de vaste stof) mee te wassen? Komt dit doordat kaneelalcohol/aldehyde hierin goed oplost en zodoende meegenomen wordt door het filter?

Alvast reuze bedankt.

Berichten: 24

Re: opbrengst berekenen

eerst even bepalen uit NMR of ethanol nog bij het produkt zit. De CH3 groep moet je duidelijk kunnen zien.

Integralen uitrekenen van de CH2-groep van cinnamylalcohol en de totale integraal van de aromaat. Je moet dan van de totale integraal van de aromaten corrigeren voor het cinnmylalcohol: dus totale aromaat integraal- 2,5 * Integraal CH2 (5:2 door correctie hoeveelheid protonen) van cinamyl alcohol geeft je de bijdrage van het H'atomen van de aromaat van het cinnamylaldehyde. Daarmee weet je de molverhouding cinnamylalcohol en cinnamyl aldehyde. Daarmee bepaal je via de molgewichten de gewichtsverhoudingen en daarmee dus de opbrengst.

zit er ethanol op doe je hetzelfde: je bepaalt de molverhoudingen, rekent terug naar gewichten en bepaalt dan de opbrenst en het rendement van de reactie

Reageer